Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:1495 (2017-2018)
Innlevert: 03.05.2018
Sendt: 04.05.2018
Besvart: 16.05.2018 av helseminister Bent Høie

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Prosessen med å utarbeide en ny sykehusstruktur på Helgeland har så langt vært preget av stor uro og manglende tillit. I februar 2018 opprettet styret i Helgelandssykehuset en ekstern ressursgruppe for å få et overordnet perspektiv. En rapport for grunnlaget for ressursgruppens arbeid oppfattes som mangelfull og feil. Mandat og antall i gruppen skal gruppen selv innstille til i mai.
Hva kan helseministeren gjøre for å bidra til at prosessen videre blir preget av tillit og konstruktiv dialog?

Begrunnelse

Styret i Helgelandssykehuset har bedt om at følgende legges til grunn for utredningen av sykehusstrukturen på Helgeland 2025:
I. 0-alternativet (dagens løsning)
II. Alternativ 2a - Stort akuttsykehus med inntil tre DMS2
III. Alternativ 2b-1 Stort akuttsykehus i kombinasjon med ett akuttsykehus og inntil to DMS
IV. Styret forutsetter at alle alternativene utredes likeverdig.
Styret forutsetter videre at utredningen av alternativene kobles mot valg av lokalisering av sykehusbygg på Helgeland.
Det er de fire byene/tettstedene Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen og Brønnøysund som sammen med Leirfjord sentrum og Hemnes sentrum skal utredes videre som aktuell lokalisering for sykehusbygg.
I arbeidet for å etablere et underlag for et planprogram har antall alternativer for sykehusstruktur og lokalisering økt, slik at Helgelandssykehuset mener det blir utfordrende å differensiere mellom alternativene og å gjennomføre en beslutningsprosess.
Styret har vedtatt en forenklet organisering av tidligfasen for Helgelandssykehuset 2025, og har etableres en ekstern ressursgruppe som skal bidra med helsefaglige utredninger og se på effekten for helsetilbudet, inkludert effekten av de samfunnsmessige konsekvensene.
Eksempler på manglende tillit er at det eksempelvis spørsmål ved at ingen i denne nedsatte ressursgruppen har erfaring med å bo på Helgeland. Når det skal vurdere ny sykehusstruktur på Helgeland må en ta med hvordan det er å reise med båt eller ferge i kuling, hvordan reisetiden blir med isete Helgelandsveier og hva folket på Helgeland mener.
Det er laget to rapporter som omhandler ny sykehusstruktur på Helgeland. Kritikk rundt manglende faglig nøyaktighet og metodikk har gjort at den såkalte Grovsilingsrapporten har vært oppe til diskusjon ved flere anledninger. Og det menes at så lenge styret i Helgelandssykehuset ikke står inne for innholdet i Grovsilingsrapporten kan heller ikke den brukes som underlag til egen rapport for ekstern ressursgruppe.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det er Helse Nord RHF og Helgelandssykehuset HF som har ansvaret for å utrede sykehusstrukturen på Helgeland. Utredningen av sykehusstrukturen på Helgeland tar utgangspunkt i Utviklingsplan 2025 for Helgelandssykehuset, som ble behandlet av styret for Helse Nord RHF 27. mai 2015. Vedtaket ble oversendt Helse- og omsorgsdepartementet og behandlet i foretaksmøte 17. november 2015. Foretaksmøtet godkjente at Helse Nord RHF utarbeider mandat for idéfasearbeidet som innebærer at sykehusstrukturen i Helgelandssykehuset HF kan endres.
Spørsmålet fra representanten Mossleth er forelagt Helse Nord RHF, som har gitt følgende tilbakemelding om arbeidet med ny sykehusstruktur på Helgeland:

"22. mai skal styret for Helgelandssykehuset behandle ny prosjektplan for strukturprosjektet som pågår i regionen, Helgelandssykehuset 2025. Styret vedtok i august i fjor at organisering og framdrift skulle revurderes da prosjektet hadde vokst i omfang, både tidsmessig og ressursmessig.
Som i alle andre struktur- og lokaliseringsprosesser har det lokale engasjementet vært stort. Det har avtegnet seg skillelinjer både geografisk og med hensyn til struktur – det som handler om lokalisering, og det som handler om framtidig sykehusmodell: Noen mener det er riktig med ett sykehus og enkelte distriktsmedisinske sentre i regionen. Andre mener en kombinasjon av to eller tre ulike sykehus kombinert med et distriktsmedisinsk senter kan være en løsning.
Helgelandssykehuset HF har valgt ny strategi for det videre arbeidet, og det er denne styret skal ta stilling til 22. mai. En ekstern ressursgruppe med bred fagkompetanse og erfaring fra andre, liknende prosjekter skal se på Helgeland med et overordnet og helhetlig blikk. Administrasjonen, med støtte fra styret, anbefaler denne løsningen nettopp for å unngå at lokale interesser og motsetninger får prege prosessen i for stor grad.
Den nye prosjektplanen legger opp til en medvirkningsprosess der ansatte, brukere og kommuner får innsyn i ressursgruppas arbeid og får komme med sine innspill gjennom dialogkonferanser og etter hvert i en formell høringsprosess. Ressursgruppa er ekstern, men skal lene seg på lokal kompetanse og lokalkunnskap når det er behov for det.
Rapporten som ressursgruppa kommer med vil være basis for beslutningsgrunnlaget når styrene i Helgelandssykehuset HF og Helse Nord RHF skal behandle saken. Det er viktig å presisere at beslutningen fortsatt gjøres lokalt: Styret i Helgelandssykehuset HF gir en tilrådning til styret i Helse Nord RHF, som gjør en beslutning. Etter planen skal styret i Helgelandssykehuset HF sluttbehandle saken i februar 2019, mens styret i Helse Nord RHF får saken til behandling i april 2019.
Mossleth viser i sitt brev til den såkalte grovsilingsrapporten, og mener det er problematisk at denne er en del av grunnlagsmaterialet som ressursgruppa skal arbeide ut fra. Styret i Helgelandssykehuset HF vedtok å sende denne rapporten ut på høring sammen med forslag til planprogram i mai 2017, med en tilføyelse angående kommunene Hemnes og Leirfjord. Styret ønsket at disse fortsatt skulle være med i utredningene, selv om rapporten viste at de ikke oppfylte sentrale krav for plassering av arbeidsintensive institusjoner.
At styret baserte en stor høringsprosess på et høringsutkast med denne rapporten som vedlegg, må tolkes som at styret ikke underkjente innholdet. Innsigelsene som har kommet mot rapporten har blitt besvart av Helgelandssykehuset HF.
Helgelandssykehuset HF mener det er viktig og riktig at ressursgruppa får tilgang til all relevant dokumentasjon, også den det har vært reist kritikk mot. Gruppa får tilgang både til rapporten, innsigelsene som har kommet og alle høringssvarene som kom inn fra kommuner og andre interessenter. Helgelandssykehuset HF har tiltro til at ressursgruppa er kompetent til å vurdere innholdet i materialet på selvstendig grunnlag – gruppas bruk av rapporten vil i så måte fungere som en kvalitetssikring av innholdet.
I styresaken som skal behandles 22.05.19 vil Helgelandssykehuset HF beskrive hvordan foretaket, gjennom sin prosjektplan og kommunikasjonsstrategi, skal sikre en god og åpen prosess. Saken vil beskrive organisering, roller og ansvar i prosjektet og den vil vise hvordan styringsgruppe, ledergruppe, tillitsvalgte og eksterne interessenter involveres gjennom regelmessige møter og dialogkonferanser. Styresaken blir sendt ut 15.05.18 og vil da ligge offentlig tilgjengelig på foretakets hjemmeside."