Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til fiskeriministeren

Dokument nr. 15:1522 (2017-2018)
Innlevert: 07.05.2018
Sendt: 08.05.2018
Besvart: 16.05.2018 av fiskeriminister Per Sandberg

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): Det er bred politisk enighet om å få flere unge til å satse som fisker. Fisker Nathanael Sjo (20 år) står frem i Fiskeribladet 2.mai og beskriver hvor utfordrende dagens system funger i praksis. Han kjøpte sin første båt i januar 2017 og satset tungt på leppefiske og torskefiske i åpen gruppe. Han omsatte for 2,1 med 5 sesongansatte. Etter en sesong rives grunnlaget vekk.
Hvorfor har ministeren valgt å gå imot all tidligere forvaltningspraksis med så lang tilbakevirkende kraft at unge fiskere i praksis faller utenfor?

Begrunnelse

Det er stilt krav om at fartøyeier, å ha fisket og levert leppefisk med fartøy til en verdi av over 50 000 kr i to av årene 2014,2015 og 2016 for å kunne være med i den lukkede gruppen for leppefiske.
Fisker Nathanael Sjo kjøpte båt med støtte fra Innovasjon Norge i 2017, og i løpet av første sesong tjente han nok til å betjene lånene.
Deltakerloven legg til grunn at innføring av lukket gruppe må skje på en måte som ikke blir uforholdsmessig tyngende for enkelte, og et krav om likebehandling av fiskere som har basert en vesentlig del av sin næringsinntekt på dette fiskeriet.
Forslag til lukking av leppefiske bryter departementet med det som har vært gjeldende forvaltningspraksis ved andre fiskerier.
Rekrutteringskvoter blir ikke sett på som et godt alternativ til disse unge som har investert og satset i god tro i 2016 og 2017.

Per Sandberg (FrP)

Svar

Per Sandberg: Representanten viser til reguleringen av fisket leppefisk hvor det for 2018 er gjort mange innstramminger, bl.a. er det innført en såkalt adgangsbegrensning med lukket gruppe. Hun viser til at dette har gått ut over mange unge fiskere, og at lukkingen er foretatt på en måte som går imot all tidligere forvaltningspraksis.
La meg først si litt om utviklingen i fisket etter leppefisk: Dette er et ganske nytt fiskeri hvor det har vært en stor og rask utvikling i antall fartøy og fangstkvantum de seneste årene. Samtidig har det vært mangler i kunnskapsgrunnlaget fordi fisket inntil for få år siden ikke hadde et slikt omfang at det var riktig å prioritere opparbeidelsen av dette kunnskapsgrunnlaget. Det bør derfor ikke overraske at det har vært utfordrende for forvaltningen å treffe med de årlige reguleringsoppleggene.
Fram til og med 2017 var fisket etter leppefisk regulert med en åpen adgangsgruppe, dvs. at det ikke var noen begrensninger på hvor mange som kunne delta i fisket. Dette gjorde det vanskelig for forvaltningen å få kontroll på fisket og bidro utvilsomt til at det ble fisket betydelig mer enn det som var forsvarlig. Det var derfor helt nødvendig å vurdere betydelige innstramminger i adgangen til å delta i 2018, for å unngå fortsatt overfiske. Jeg ba på denne bakgrunn Fiskeridirektoratet om å gjennomføre en grundig høringsprosess i løpet av høsten 2017 av flere alternative adgangsreguleringer, slik at vi kunne få på plass nye regler i god tid før fisket starter i juli 2018.
Da jeg i mars i år fastsatte leppefiskreguleringen for 2018 var det et sentralt grep at fisket ble lukket. Dette var en vanskelig avgjørelse, men etter min vurdering var det helt nødvendig både av hensyn til ressursgrunnlaget, og lønnsomheten til fiskerne med adgang i lukket gruppe. Erfaringene fra 2017 hadde vist et betydelig overfiske: Det totale uttaket endte på 27,75 millioner fisk, mens den faglige rådgivningen tilsa et uttak på bare 18 millioner fisk. Jeg har stor forståelse for at innstrammingene kan være krevende for mange aktører som rammes, men på sikt vil dette bidra til mer stabilitet og forutsigbarhet, og dermed sikre inntektsgrunnlaget for de som får lov til å delta.
Hvordan man skal gjennomføre en lukking av et fiskeri, må bero på en konkret vurdering av behovet i det aktuelle fisket. Det tidligere overfisket av leppefisk gjorde det nødvendig å gjennomføre en ekstra streng lukking for å sikre et tilstrekkelig driftsgrunnlag for de som får adgang til å delta. Det var derfor aldri aktuelt å åpne for alle som investerte i fartøy før mai 2017, som var tidspunktet da departementet første gang varslet at lukking ville bli vurdert for 2018. Jeg kom i stedet fram til at utgangspunktet burde være at fiskerne med størst aktivitet i perioden 2014-2016 skulle få direkte adgang i lukket gruppe, og at en samtidig åpnet for dispensasjoner i en del tilfeller. Dette var etter min vurdering helt i overensstemmelse med den overordnede målsettingen i deltakerloven om å tilpasse fangstkapasiteten til ressursgrunnlaget for å sikre en rasjonell og bærekraftig utnyttelse av de marine ressurser, og derigjennom sikre lønnsomheten for den enkelte fisker.
Behovet for en streng lukking kan illustreres ved at antall deltakere i fisket er blitt kraftig redusert fra åpen gruppe i 2017 til lukket gruppe i 2018. På tross av denne reduksjonen har det også vært behov for å redusere fartøykvotene fra 75 000 fisk til 45 000 fisk. Hvis en skulle åpnet for flere deltakere, hadde fartøykvotene blitt ytterligere redusert, noe som hadde gått ut over lønnsomheten på en slik måte at det ikke hadde vært forsvarlig.
Man er naturligvis ikke bundet av tidligere forvaltningspraksis fra andre fiskerier når en skal fastsette kriterier for hvem som får adgang til lukket gruppe, da det er helt nødvendig å foreta en konkret vurdering av omstendighetene som foreligger her og nå. Behovet for en ekstra streng lukking av fisket etter leppefisk var etter min mening åpenbart, gitt den raske økningen i antall fartøy og fisket kvantum som vi har sett de seneste årene, og den kraftige reduksjonen i fartøykvoter fra 2017 til 2018.
Jeg er i likhet med representanten Grung godt klar over at innstrammingene har rammet svært mange som nylig har startet opp i fisket, både unge og gamle. Dette er ingen ønskesituasjon, men jeg kan heller ikke se at det foreligger noe godt alternativ hvis vi skal unngå overfiske på bestanden. Det vil alltid være en risiko forbundet med å investere i et helt nytt fiskeri hvor det pågår en kraftig økning i antall deltakere.
Jeg vil også nevne at jeg i hele min ministerperiode har vært opptatt av at det legges til rette for rekruttering til fiskeryrket, og jeg lytter gjerne på innspill til gode løsninger, selv om jeg ikke uten videre kan dele ut flere inngangsbilletter til lukket gruppe i fisket etter leppefisk. Jeg kan i den forbindelse trekke fram at jeg i fjor besluttet å tildele 15 nye rekrutteringskvoter for 2018, en økning fra 10 tidligere år. Jeg vil også foreta en grundig vurdering av mulige forbedringer i innretningen på rekrutteringskvoteordningen for 2019, herunder vurdere om det er rom for egne rekrutteringskvoter i fisket etter leppefisk, men dette må jeg få lov til å komme tilbake til.