Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Har departementet kvalitetssikret Babcock når det gjelder deres evne til å tilfredsstille kontraktskravene i punkt 5.2.3 og punkt 5.1.16 i oppdragsgivers kravspesifikasjon?
Begrunnelse
I Luftambulansetjenestens kravspesifikasjon står det i punkt 5.1.16 står følgende:
«Tilbyder skal stille med piloter som kan kommunisere flytende på norsk, skriftlig og muntlig, minimum tilsvarende bestått norsk språktest høyere nivå (for eksempel Bergens-testen).»
I punkt 5.2.3 følgende:
«Tilbyder skal senest innen 01.05.19 dokumentere følgende kvalifikasjoner for den enkelte fartøysjef:
• EASA FCL CPL A og gyldig ME/IR
• MCC kurs eller kreditt for MCC
• 2500 timer total flytid, herav minst 2000 timer på fixed wing
• Minimum 800 timer som fartøysjef eller 600 timers som styrmann i luftambulansetjeneste
• Minimum 400 timer på aktuell/tilsvarende flytype som også inkluderer kortbaneoperasjoner
• Erfaring fra nattflyging på kortbane, sommer- og vintersesong herunder minimum 100 landinger i mørke på kortbane
Alle fartøysjefer skal tilfredsstille kvalifikasjonskravene før de går på beredskap i luftambulansetjenesten.»
Babcock hevder at de er i stand til å innfri den kontrakten de har skrevet under på. Som vi ser i kravspesifikasjonene er det høye krav til kompetansen hos de ansatte som skal operere flyene. Etter vår mening er det vanskelig å se hvordan denne kompetansen skal oppfylles, uten at Babcock overtar en stor andel av de som allerede opererer i luftambulansetjenesten for Lufttransport.
Disse flygerne har fått et tilbud fra den nye operatøren, men med en kraftig nedgang i lønn. Det er grunn til å mistenke at planlagt lønnsreduksjon gjorde at Babcock AS kom billigere ut i anbudet. Undertegnede er nå bekymret for om Babcock AS i det hele tatt vil kunne innfri kravspesifikasjonene som ligger i anbudet. I den forbindelse vil jeg gjerne ha svar på om departementet har gjort en kvalitetssikring av selskapet og deres evne til å oppfylle kontrakten i anbudsprosessen, og om statsråden kan si noe mer om den.