Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1619 (2017-2018)
Innlevert: 16.05.2018
Sendt: 16.05.2018
Besvart: 30.05.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Kan statsråden garantere at fremdriften i sammenkoplingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen opprettholdes, og ferdigstilles senest 2035, på tross av den usikkerheten som er blitt skapt rundt tidsplanen for utbyggingen av InterCity?

Begrunnelse

I Nasjonal transportplan er det i siste del av perioden 2024-2029 satt av 1,5 mrd. til planlegging og forberedelse for byggestart i forbindelse med sammenkoplingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen.
Både i Nasjonal transportplan og gjennom mediautspill fra lokale stortingspolitikere da planen skulle behandles, vises det til en ferdigstillelse av sammenkoplingen innen 2035.
BaneNor kom tidligere i år på banen og hevdet at tidsplanen for utbygging av InterCity ikke ble sett på som realistisk. Ettersom utbyggingen av InterCity også har en betydning for sammenkoplingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, reises derfor spørsmålet om også dette prosjektet vil kunne bli påvirket negativt av en forsinkelse av InterCity-utbyggingen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt av 1,5 mrd. kr i siste seksårsperiode til planlegging og forberedelser til byggestart på Grenlandsbanen. Nytten av dette prosjektet vil i stor grad avhenge av at det bygges infrastruktur på Vestfoldbanen med kapasitet, robusthet og hastighetsdimensjonering som kan gjøre et togtilbud mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen aktuelt og attraktivt. Jernbanedirektoratets forslag til handlingsprogram for jernbanesektoren 2018-2029, som nå er på høring, legger opp til at utbyggingen av sammenhengende dobbeltspor til Tønsberg ferdigstilles i 2025. Handlingsprogrammet viser detaljerte planer frem til og med 2023, mens tiltak i perioden 2024-2029 er summarisk omtalt. Den videre utbyggingen mot Larvik er blant disse prosjektene som kun er summarisk omtalt, da oppstart i henhold til NTP 2018-2029 er foreslått startet opp mot slutten av planperioden. Det er lagt opp til fullføring av dobbeltspor på Vestfoldbanen i 2032.