Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Det kom i fjor 15 millioner pakker fra Kina til Norge, en vekst på 180 prosent på to år. De færreste av disse pakkene blir kontrollert, og man vet svært lite om innholdet og kvaliteten på produktene inni pakkene.
Kan statsråden gå god for at forbrukersikkerheten er ivaretatt, og vil hun gjennomføre tiltak for å sikre at norske forbrukere ikke blir skadet av farlige produkter som kommer til Norge i posten?
Begrunnelse
I Norge er vi vant til at produktene vi kjøper i butikken gjennomgående har god kvalitet, er sikre og ikke inneholder ulovlige eller skadelige stoffer. Gjennom flere tiår er det opparbeidet et godt system for å påse at interessene til norske forbrukere blir ivaretatt ved handel i norske butikker og nettbutikker og at produktene er sikre, lovlige og har tilstrekkelig kvalitet. Dersom man er misfornøyd med varen eller den ikke svarer til forventningene, har man også angrerett og reklamasjonsrett.
Regjeringen har imidlertid lagt til rette for et betydelig hull i forbrukernes sikkerhetsnett gjennom å subsidiere privatimport av varesendinger med verdi inntil 350 kroner. Dette hullet var av bagatellmessig størrelse under tidligere regjeringer, men har under sittende regjering vokst eksplosivt, med 23,5 prosent fra 2016 til 2017 eller en femdobling i antallet transaksjoner siden 2011. Andre land tilpasser seg utviklingen i internasjonal netthandel gjennom å tette slike hull, slik bl.a. Sverige gjorde fra 1. mars i år. I Norge fortsetter imidlertid regjeringen å legge til rette for denne sterkt økende handelen, som nå utgjør alt annet enn et bagatellmessig hull i norske forbrukeres sikkerhetsnett. Tall fra det europeiske forbrukernettverket (EEC-NET) indikerer at forbrukere opplever betydelige problemer ved internasjonal netthandel, blant annet i form av at man ikke får den varen man har betalt for, at produktet ikke virker og at kjøpsvilkårene er urimelige. Når man handler over nett, har man i realiteten ofte ikke angre- eller reklamasjonsrett eller andre vanlige sanksjonsmuligheter overfor selger. Den norske reklamasjonsretten gjelder for øvrig kun nettbutikker som retter seg spesielt mot nordmenn.
Når regjeringen velger å subsidiere en handelsform på en så utstrakt og systematisk måte som det her er tale om, forventes det at man da også påtar seg et særlig ansvar for forbrukerne og deres sikkerhet i forbindelse med slik handel. Det er på denne bakgrunnen jeg ber forbrukerministeren orientere om hvilke grep hun tar for å påse at forbrukersikkerheten er ivaretatt ved den store privatimporten fra blant annet Kina. Statsråden bes også uttale seg om hun mener det store volumet er en utfordring i seg selv i denne forbindelse.