Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1679 (2017-2018)
Innlevert: 28.05.2018
Sendt: 29.05.2018
Besvart: 04.06.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hvis regjeringen mener det er rimelig at fravær knyttet til dokumenterbar og nødvendig arbeidsopplæring føres som ugyldig fravær i henhold til fraværsregelen for elever i videregående skole, vil det da bli tatt initiativ for at denne typen fravær skal bli regnet som godkjent innenfor fraværsregelen?

Begrunnelse

Elever i ungdoms- og videregående skole søker seg til sommerjobber for å få en tidlig erfaring med arbeidslivet de skal inn i etter endt skolegang. I noen jobber kreves nødvendig opplæring før skoleåret er over for å stille kvalifisert til jobbstart. Elever forteller at noen har måttet takke nei til en ønsket sommerjobb på grunn av at den nødvendige opplæringen ikke ble godkjent som gyldig fravær. Andre arbeidsgivere kan være villige til å ta på seg en ekstra kostnad ved å gjennomføre et ekstra kurs for ungdommen etter skoleslutt.
Å forvente at alle arbeidsgivere skal ta på seg slike ekstra kostnader er ikke realistisk. På sikt kan dette redusere ungdommers forutsetning til å skaffe seg en sommerjobb. Dette vil da ikke være i tråd med regjeringens ambisjoner om å hjelpe ungdommer inn i arbeidslivet.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Fraværsgrensen ble innført skoleåret 2016/17 for å redusere fraværet i videregående skole. Deltakelse er sentralt for å kunne tilpasse opplæringen og skape et godt læringsmiljø, og lærerne må ha tilstrekkelig grunnlag til å vurdere elevenes kompetanse. I tillegg handler det om respekt for skolen, lærere og medelever, og om forberedelser til voksenlivet. I løpet av en treårsperiode skal ordningen evalueres, slik at man får et godt grunnlag for å vurdere om fraværsreglene skal videreføres.
Fraværsgrensen ser så langt ut til å ha hatt en svært positiv effekt. De endelige fraværstallene viser at i skoleåret 2016-17 var dagsfraværet redusert med 40 % sammenliknet med året før. Timefraværet var redusert med 25 %. I tillegg til at elevene er mer på skolen, får færre elever enn tidligere "ikke vurdert" og karakter-gjennomsnittet er også blitt noe bedre. Elevene er mer på skolen og de lærer mer.
Fraværsgrensen innebærer at elever som har mer enn ti prosent fravær i et fag, som hovedregel ikke kan få halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter i faget. Det er altså ikke slik at elevene mister grunnlag for karakter dersom de er borte fra skolen én dag. Enkelte typer dokumentert fravær kan unntas fraværsgrensen. Dette gjelder blant annet fravær som skyldes elevens helse. Hvis man er borte fra undervisningen i forbindelse med rettigheter som følger av opplæringsloven, regnes heller ikke dette som fravær opp mot fraværsgrensen. For eksempel kan intervju til læreplass være en forutsetning for å bli formidlet til læreplass etter forskrift til opplæringsloven kap. 6A. Tiden man trenger til slike intervju, kan derfor unntas.
Opplæring i sommerjobber vil normalt ikke være en del av den videregående opplæringen, og det bør derfor foregå når elevene har fri fra skolen. Selv om det er viktig at ungdom får arbeidserfaring, bør sommerjobbing og deltidsjobbing ikke gå ut over elevens skolegang.