Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1683 (2017-2018)
Innlevert: 29.05.2018
Sendt: 29.05.2018
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 05.06.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Hvilke rutiner har Sjøfartsdirektoratet for registrering av et skip i NIS som direktoratet på forhånd har fått bekymringsmelding om skal operere i strid med fartsområdebegrensningene for cruiseskip i NIS, og hvordan følges en bekymringsmelding opp etter at fartøyet har startet den ulovlige seilasen?

Begrunnelse

19. mai la MS Spitsbergen ut på seilas hvor hun skal anløpe 9 norske havner for så å gå til Svalbard og returnere til Tromsø. Med andre ord skal skipet kun anløpe norske havner. Hurtigruten har planlagt å registrere fartøyet i NIS. At en slik søknad om omregistrering var sendt inn ble bekreftet av Sjøfartsdirektoratet på spørsmål fra Sjømannsforbundet.
Den 3. mai sendte Sjømannsforbundet en bekymringsmelding til direktoratet og ba dem stanse omregistreringen da denne ville være i strid med NIS-loven hvor det i forskriftens § 7, bokstav a står:

"Cruiseskip som omfattes av dette kapittelet tillates å føre passasjerer mellom norske havner dersom det anløper tilsammen minst to utenlandske havner før eller etter anløp av en eller flere norske havner."

Seilasen til MS Spitsbergen omfatter ikke to utenlandske havner og må derfor sies å være i strid med NIS-forskriften og NIS-loven.
Den 15. mai, når saken ble kjent i media, svarte Sjøfartsdirektoratet i mail til Sjømannsforbundet at de behandlet registreringen "på ordinær måte" og skrev at de forutsatte at rederiet overholdt fartsområdeforbudet, og hvis direktoratet fikk varsel om brudd på dette ville de undersøke.
Søndag 20. mai, dagen etter at seilasen startet og dermed bruddet på fartsområdeforbudet ble en realitet, sendte Sjømannsforbundet en ny bekymringsmelding til direktoratet hvor de ba om at fartøyet ble umiddelbart slettet fra NIS. Det ble også poengtert at det følger av både NIS-loven og forskriften at forsettlig overtredelse av loven er straffbar.
15 av en besetning på 70 er norske, resten utenlandske.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Sjøfartsdirektoratet har ansvaret for å administrere registrering av skip i realregistrene Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) og Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Registrering av skip i NIS reguleres av lov 12.juni 1987 nr. 48 om norsk internasjonalt skipsregister (NIS-loven) og forskrift av 30.juli 1992 om registering av skip i NIS. Sjøfartsdirektoratet følger faste rutiner ved mottak av begjæring om registrering av skip i skipsregistrene.
Vilkårene for registrering fremgår av NIS-loven § 1. Når innsendt dokumentasjon oppfyller vilkårene for registrering, vil skipet registreres i NIS. Skipets planlagte seilingsrute er ikke et vilkår eller vurderingstema for registrering. En bekymringsmelding knyttet til seilingsruten vil derfor ikke påvirke rutinen for registrering av skip, men vil bli fulgt opp separat.
Sjøfartsdirektoratet følger opp bekymringsmeldinger i henhold til direktoratets prosedyre for mottak av bekymringsmeldinger og tips. Dette gjelder både om bekymringsmeldingen kommer inn før registrering av et skip, og/eller i etterkant av en eventuell registrering. Direktoratet foretar nødvendige vurderinger av bekymringsmeldingen og hvorvidt det må foretas nærmere undersøkelser, gjennom for eksempel henvendelser til rederiet, gjennomføring av tilsyn, innhenting av informasjon og dokumentasjon eller annet. Hvis regelbrudd avdekkes, vurderer direktoratet eventuelle sanksjoner det finnes hjemmel for og hvilke virkemidler det er hensiktsmessig og forholdsmessig å benytte i det konkrete tilfellet.
Sjøfartsdirektoratet forutsetter at rederiene overholder gjeldende fartsområdebegrensninger. Det er rederiene sitt ansvar å operere innenfor regelverket som gjelder for deres drift. I denne konkrete saken følger Sjøfartsdirektoratet nå opp bekymringsmeldingene om brudd på fartsområdebegrensningene i tråd med prosedyren som beskrevet ovenfor.