Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Hvilke rutiner har Sjøfartsdirektoratet for registrering av et skip i NIS som direktoratet på forhånd har fått bekymringsmelding om skal operere i strid med fartsområdebegrensningene for cruiseskip i NIS, og hvordan følges en bekymringsmelding opp etter at fartøyet har startet den ulovlige seilasen?
Begrunnelse
19. mai la MS Spitsbergen ut på seilas hvor hun skal anløpe 9 norske havner for så å gå til Svalbard og returnere til Tromsø. Med andre ord skal skipet kun anløpe norske havner. Hurtigruten har planlagt å registrere fartøyet i NIS. At en slik søknad om omregistrering var sendt inn ble bekreftet av Sjøfartsdirektoratet på spørsmål fra Sjømannsforbundet.
Den 3. mai sendte Sjømannsforbundet en bekymringsmelding til direktoratet og ba dem stanse omregistreringen da denne ville være i strid med NIS-loven hvor det i forskriftens § 7, bokstav a står:
"Cruiseskip som omfattes av dette kapittelet tillates å føre passasjerer mellom norske havner dersom det anløper tilsammen minst to utenlandske havner før eller etter anløp av en eller flere norske havner."
Seilasen til MS Spitsbergen omfatter ikke to utenlandske havner og må derfor sies å være i strid med NIS-forskriften og NIS-loven.
Den 15. mai, når saken ble kjent i media, svarte Sjøfartsdirektoratet i mail til Sjømannsforbundet at de behandlet registreringen "på ordinær måte" og skrev at de forutsatte at rederiet overholdt fartsområdeforbudet, og hvis direktoratet fikk varsel om brudd på dette ville de undersøke.
Søndag 20. mai, dagen etter at seilasen startet og dermed bruddet på fartsområdeforbudet ble en realitet, sendte Sjømannsforbundet en ny bekymringsmelding til direktoratet hvor de ba om at fartøyet ble umiddelbart slettet fra NIS. Det ble også poengtert at det følger av både NIS-loven og forskriften at forsettlig overtredelse av loven er straffbar.
15 av en besetning på 70 er norske, resten utenlandske.