Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1705 (2017-2018)
Innlevert: 31.05.2018
Sendt: 01.06.2018
Besvart: 12.06.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Ofotlab har fått store problemer med postgangen etter at A-posten ble fjernet. Bedriften viser til at sen postgang i Nordland og Sør-Troms og påpeker at for å komme opp på to dagers fremsendingstid må postgangen fra Oslo til Bodø skje med fly. I gårdagens spørretime viste statsråden at svarsendinger var grunnen til sen postgang. Nok en gang må jeg presisere spørsmålet gjaldt vanlig brevpost. Det er oftest vanlig brevpost inntil 2 kg som sendes til Ofotlab.
Vil statsråden gjøre noe for raskere fremsendingstid?

Begrunnelse

Ofotlab as er et grovfôrlaboratorium. Bedriften får tilsendt de fleste prøver med post (tidligere A-post), og mottar flere tusen prøver i løpet av året. For at prøvene ikke skal være ødelagt før de ankommer laboratoriet bør de komme fram så raskt som mulig og ikke lagres på terminal i flere dager. Det er ikke økonomisk interessant å sende prøvene med ekspress siden kostnaden da blir for stor. Fra nyttår har Ofotlab så langt som mulig å gå over fra svarsendinger til vanlig post for å gjøre postgangen raskere.
Bakgrunnen for spørsmålet mitt i ordinær spørretime 30. mai er at kjøpere av posttjenester har opplevd svært store forsinkelser i posten etter at postgangen ble lagt om fra nyttår. Brev har brukt en uke og noen opp til en to uker. Ofotlab melder om bedring av dette i det siste, men postgangen tar likevel som regel minst tre virkedager. Her følger eksempel fra Ofotlab.

Brev fra Sør-Norge til Nordland

Sendte brev fra Sør-Norge. Brevet gikk med bil til terminal i Oslo om kvelden. Brev ferdig sortert dagen etter. Brev som ankom natt til mandag-tirsdag-onsdag gikk med tog/bil om kvelden etter. Landtransport til Bodø tar litt under ett døgn. Ankommer Bodø sen ettermiddag (D+2). Men videre postutkjøring skjer først dagen etter (D+3). Dette er ikke tilfredsstillende postgang.
Brev som ankom natt til torsdag blir liggende en ekstra dag på terminalen i Oslo før den blir videre håndtert. Går sammen med fredagsposten til Bodø i løpet av helga.
I praksis vil det si at post innlevert i Sør-Norge på onsdag først vil ankomme mottaker på mandag. Altså 3 virkedager. Men i praksis 5 dager. Dette er ikke tilfredsstillende postgang.
Postgangen mellom Sør-Norge og Bodø går med bil og tog og er sårbar for driftsforstyrrelser. Spesielt for post som deretter skal videre over Vestfjorden (Lofoten, Vesterålen, Sør-Troms, Ofoten). Posten skal informere om driftsforstyrrelser, men gjør de aldri lengre. En flyfrakt Oslo-Bodø ville være mye mindre sårbar for driftsforstyrrelser. Samferdselsdepartementet mener at Posten leverer tjenester i henhold til konsesjon. Dette fikk Lofotlab ikke til å stemme med være erfaringer. Vi bestemte oss derfor å gjennomføre en egen analyse av postgangen.
Ofotlab finner at Nordland og Sør-Troms har landets dårligste postgang (vanlig frankerte brev). Post som er sortert i Oslo bruker en dag lengre enn resten av landet (tre dager). Dette skyldes nedleggelse av post-flyene til Evenes og Bodø. Dette gir næringsliv i området en stor konkurranseulempe.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Brevvolumet er mer enn halvert siden år 2000. En ny halvering er forventet fra 2017 til 2025. Den digitale revolusjonen har fundamentalt endret måten det offentlige, næringslivet og enkeltmennesker kommuniserer på. Vi sender stadig mindre fysisk post. Det gir stadig og dramatisk lavere inntekter for leveringspliktig tilbyder. Dette er bakgrunnen for tilpasningen av leveringsplikten de siste få årene. Uten disse tilpasningene ville statlig kjøp av posttjenester vært om lag én milliard kroner i 2018.
Dette betyr ikke at vi ikke lenger har behov for fysisk post. Tvert imot, mange bedrifter og mennesker har fortsatt et stort behov for velfungerende posttjenester. Derfor skal vi fortsatt sørge for gode, likeverdige og fremtidsrettede posttjenester i hele landet. Vi skal fortsatt kjøpe posttjenester. Men vi må som samfunn vurdere hvor mye penger vi skal bruke på posttjenester sett opp mot alle andre viktige formål, spesielt når behovet for postomdeling er drastisk redusert de siste 20 årene. Derfor har det vært og vil det bli gjennomført reformer.
En av reformene de siste årene er omleggingen til en brevstrøm. Stortinget besluttet dette høsten 2016 ved behandlingen av Meld. St. 31 (2015-2016) Postsektoren i endring. I tråd med meldingen er kravet fra 1. januar 2018 satt til to dagers normal fremsendingstid (D+2) for 85 pst. av sendingene. Kravet er 97 pst. innen D+4. Dette er én dag saktere en A-post, men raskere enn B-post. Kravet er tilstrekkelig til at de aller fleste sendinger kommer frem i tide for avsender og mottaker. For sendinger med større grad av hast finnes ekspresstilbud.
Representanten legger i begrunnelsen for spørsmålet ved en gjennomgang av en måling gjennomført av Ofotlab av fremsendingstid. Samferdselsdepartementet mottok også denne etter spørretimen 30. mai. Det er imidlertid vanskelig å få tak i hvor mange sendinger som inngår i datagrunnlaget og hvilken fremsendingstid det hevdes at sendingene har.
Jeg tar det på alvor når en aktør bruker tid på å gjøre egne målinger. Jeg har derfor igjen kontaktet Posten. Selskapet opplyser om ingen systematiske avvik, verken planlagt eller ikke-planlagt, til det aktuelle området. Med andre ord opplyser Posten at selskapet ikke har informasjon eller indikasjoner på at det ved innlevering innen frister i Sør-Norge normalt tar eller skal ta mer enn to virkedager å sende brevpost til Ofotlab, bortsett fra ved driftsavvik. Når det gjelder påstanden om at det ikke går postfly til Bodø, bruker Posten fortsatt eget postfly fra Oslo til Bodø med daglige avganger mandag til torsdag. Post med avgang fredager går med bil/tog.
Ofotlab skriver videre at selskapet har gått bort fra svarsendinger og over til vanlig post så langt som mulig. Informasjon jeg har mottatt fra Posten, tyder på at antallet svarsendinger så langt i 2018 er om lag det samme som i 2017. Uavhengig av dette, er det viktige i denne sammenheng at Posten på min forespørsel bekrefter at selskapets produksjonsopplegg er laget slik at hele landet betjenes med en normal fremsendingstid på 2 dager (D+2) for brevpost. Posten har altså ikke valgt en transportløsning mellom Oslo og Bodø som gjør det umulig å få post fra Sør-Norge frem innen D+2 i det aktuelle området. Posten er pålagt å foreta objektive målinger av fremsendingstid for brevpost. Målingene utføres av ekstern måleoperatør, og Posten opplyser til departementet at det årlig sendes om lag 80 000 testbrev fordelt på hele landet. Målingene for mai viser at post til områdene som betjenes av terminalen i Bodø har et resultat som ligger over konsesjonskravet.
Som nevnt tar jeg meldingen fra Ofotlab på alvor. Derfor har jeg oppfordret Posten som leveringspliktig tilbyder til å ta kontakt med Ofotlab for at de to selskapene kan undersøke mulige løsninger på utfordringene Ofotlab beskriver.
Når det gjelder spørsmålet om jeg vil gjøre noe for raskere fremsendingstid, tolker jeg at spørsmålet er om jeg vil reversere omleggingen til en brevstrøm slik Senterpartiet har argumentert for i lang tid og indikert i partiets alternative statsbudsjett for 2018. I Prop. 85 (2017-2018) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet 2018 foreslår regjeringen å øke bevilgningen til kjøp av post- og banktjenester fra Posten til totalt 507 mill. kr. En gjeninnføring av to brevstrømmer ville på toppen av dette ha kostet om lag 180 mill. kr i statlig kjøp av posttjenester i 2018 dersom vi legger bevilgningen i 2017 til grunn. Det ville gitt et totalt behov for statlig kjøp av posttjenester i 2018 på om lag 700 mill. kr. Senterpartiet la bare inn 100 mill. kr i økning til statlig kjøp av posttjenester i sitt alternative budsjett for 2018. Det tolker jeg som at SP gjerne vil beholde fortidens servicenivå, men jeg merker meg samtidig at partiet ikke har prioritert tilstrekkelig med midler til dette i sitt alternative budsjett. Det ville satt leveringspliktig tilbyder Posten i en presset situasjon. I tillegg ville det innebære en reversering av den største driftsmessige omstillingen i Postens historie, med alle ekstrakostnader det ville innebære for selskapet. Mitt svar er derfor at denne regjeringen skal fortsette å sørge for et godt og likeverdig tilbud av leveringspliktige posttjenester i hele landet, med krav til fremsendingstid i tråd med det som følger av Stortingets behandling av Meld. St. 31 (2015-2016) Postsektoren i endring.