Siv Mossleth (Sp): Ofotlab har fått store problemer med postgangen etter at A-posten ble fjernet. Bedriften viser til at sen postgang i Nordland og Sør-Troms og påpeker at for å komme opp på to dagers fremsendingstid må postgangen fra Oslo til Bodø skje med fly. I gårdagens spørretime viste statsråden at svarsendinger var grunnen til sen postgang. Nok en gang må jeg presisere spørsmålet gjaldt vanlig brevpost. Det er oftest vanlig brevpost inntil 2 kg som sendes til Ofotlab.
Vil statsråden gjøre noe for raskere fremsendingstid?
Begrunnelse
Ofotlab as er et grovfôrlaboratorium. Bedriften får tilsendt de fleste prøver med post (tidligere A-post), og mottar flere tusen prøver i løpet av året. For at prøvene ikke skal være ødelagt før de ankommer laboratoriet bør de komme fram så raskt som mulig og ikke lagres på terminal i flere dager. Det er ikke økonomisk interessant å sende prøvene med ekspress siden kostnaden da blir for stor. Fra nyttår har Ofotlab så langt som mulig å gå over fra svarsendinger til vanlig post for å gjøre postgangen raskere.
Bakgrunnen for spørsmålet mitt i ordinær spørretime 30. mai er at kjøpere av posttjenester har opplevd svært store forsinkelser i posten etter at postgangen ble lagt om fra nyttår. Brev har brukt en uke og noen opp til en to uker. Ofotlab melder om bedring av dette i det siste, men postgangen tar likevel som regel minst tre virkedager. Her følger eksempel fra Ofotlab.
Brev fra Sør-Norge til Nordland
Sendte brev fra Sør-Norge. Brevet gikk med bil til terminal i Oslo om kvelden. Brev ferdig sortert dagen etter. Brev som ankom natt til mandag-tirsdag-onsdag gikk med tog/bil om kvelden etter. Landtransport til Bodø tar litt under ett døgn. Ankommer Bodø sen ettermiddag (D+2). Men videre postutkjøring skjer først dagen etter (D+3). Dette er ikke tilfredsstillende postgang.
Brev som ankom natt til torsdag blir liggende en ekstra dag på terminalen i Oslo før den blir videre håndtert. Går sammen med fredagsposten til Bodø i løpet av helga.
I praksis vil det si at post innlevert i Sør-Norge på onsdag først vil ankomme mottaker på mandag. Altså 3 virkedager. Men i praksis 5 dager. Dette er ikke tilfredsstillende postgang.
Postgangen mellom Sør-Norge og Bodø går med bil og tog og er sårbar for driftsforstyrrelser. Spesielt for post som deretter skal videre over Vestfjorden (Lofoten, Vesterålen, Sør-Troms, Ofoten). Posten skal informere om driftsforstyrrelser, men gjør de aldri lengre. En flyfrakt Oslo-Bodø ville være mye mindre sårbar for driftsforstyrrelser. Samferdselsdepartementet mener at Posten leverer tjenester i henhold til konsesjon. Dette fikk Lofotlab ikke til å stemme med være erfaringer. Vi bestemte oss derfor å gjennomføre en egen analyse av postgangen.
Ofotlab finner at Nordland og Sør-Troms har landets dårligste postgang (vanlig frankerte brev). Post som er sortert i Oslo bruker en dag lengre enn resten av landet (tre dager). Dette skyldes nedleggelse av post-flyene til Evenes og Bodø. Dette gir næringsliv i området en stor konkurranseulempe.