Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1714 (2017-2018)
Innlevert: 01.06.2018
Sendt: 01.06.2018
Besvart: 08.06.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Kan kunnskapsministeren forsikre Stortinget om at prosessen og arbeidet med lærerplanfornyelsen skjer i nært samarbeid med fagmiljøer og representanter for lærere, skoleledere og skoleeiere, og hva legger ministeren til grunn for denne vurderingen?

Begrunnelse

I forbindelse med behandling av Meld. St. 28 "Fag - Fordyping - Forståelse" vedtok Stortinget at det var nødvendig å iverksette en grundig nasjonal prosess for det videre arbeidet med fornying av lærerplanen. I innstilling 19 S (2016-2017) understreket komiteen at det var viktig at en slik prosess ble gjennomført med brei involvering, og at prosessen med fornying av lærerplanverket skulle skje i nært samarbeid med fagmiljøer og representanter for lærere, skoleledere og skoleeiere.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Fagfornyelsen skal resultere i nye lærerplaner fra 2020, der vi rydder plass til mer dybdelæring, gir elevene rom for å se sammenhenger i og mellom fag og oppdaterer fagene så de er relevante i dagens samfunn.
Mål og prinsipper for fagfornyelsen er beskrevet i Meld. St 28 (2015-2016) Fag-Fordypning-Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Stortingsmeldingen beskriver hvordan vi skal fornye fagene gjennom en bred og involverende prosess. Dette ble også understreket i Innstilling 19 S (2016-2017) fra komiteen.
For å sikre god involvering i ulike faser av fagfornyelsen ble det i 2017 laget en egen strategi for arbeidet. Strategien beskriver hvordan fagene skal fornyes av personer med høy faglig og fagdidaktisk kompetanse og erfaring. En bred involvering skal bidra til legitimitet i prosessen, oppslutning om målsettingene for fagfornyelsen og sikre eierskap til det nye læreplanverket. I tillegg vil bred involvering i arbeidet med fagfornyelsen gjøre arbeidet med implementeringen av nytt læreplanverk enklere.
Det er nasjonale myndigheter som har ansvar for å fatte beslutninger underveis og fastsette de nye læreplanene. Det er etablert en egen referansegruppe med representanter fra de sentrale partene i skolesektoren. Disse partene er Sametinget, KS, Norsk Lektorlag, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Utdanningsforbundet, Nasjonalt råd for lærerutdanning og Elevorganisasjonen. Referansegruppen skal være en dialog- og drøftingspartner, og skal involveres før det tas beslutninger underveis i arbeidet. Jeg har hatt jevnlige møter med referansegruppen og lyttet til deres tilbakemeldinger. Det har vært verdifullt og nyttig for arbeidet med fagfornyelsen.
I tillegg til referansegruppen, legges det opp til bred involvering i ulike faser av arbeidet. Den første fasen, som handler om utvikling av fagenes kjerneelementer og utvikling av retningslinjer for utforming av læreplaner for fag, avsluttes i juni. Her har lærere, forskere, pedagoger og andre fagfolk utarbeidet forslag til fagenes kjerneelementer. Forslagene har vært ute på tre innspillsrunder, hvor alle interesserte ble invitert til å spille inn.
Gjennom innspillsrundene har Utdanningsdirektoratet til sammen mottatt 6700 innspill til kjerneelementene. Dette er svært mange innspill og vitner om et stort engasjement for fagfornyelsen.
I den første fasen ble det også gjennomført et større prosjekt, hvor Utdanningsdirektoratet arrangerte arbeidssamlinger og hentet inn innspill fra lærere, skoleledere, skoleeiere, partene i strategien og Sametinget om hvordan læreplanene kan utformes slik at de blir bedre verktøy. Rapporten fra prosjektet ligger til grunn for retningslinjene for utforming av læreplaner for fag.
I juni starter den andre fase av fagfornyelsen. Da skal læreplangruppene utarbeide forslag til læreplaner. Utdanningsdirektoratet har bedt om innspill til personer til disse gruppene og mottatt 1300 forslag fordelt på de ulike fagene. Læreplangruppene skal være sammensatt av lærere med praktisk erfaring fra skolen og andre fagpersoner med relevant faglig, pedagogisk, didaktisk og fagdidaktisk kompetanse.
I likhet med den første fasen av fagfornyelsen, vil vi også i selve læreplanutviklingen involvere bredt gjennom åpne innspillsrunder. Det er viktig at innspillsrundene har tidsfrister som gir alle interesserte tilstrekkelig tid til å sette seg inn i forslagene og utarbeide velbegrunnede innspill.
Det store engasjementet som har vært for fagfornyelsen så langt, viser at mange har satt pris på den åpne prosessen. Dette har jeg også fått gode tilbakemeldinger på. Jeg håper engasjementet vil fortsette, og også når læreplanene skal tas i bruk fra 2020. Det er viktig at lærerne får eierskap til læreplanene og er godt kjent med prinsippene for fagfornyelsen. Da blir det også lettere å forstå og bruke planene når den tid kommer. Derfor vil vi fortsette med en bred og inkluderende læreplanprosess.