Åsunn Lyngedal (A): Ser ministeren at det framstår som om der er tatt kommunaløkonomiske hensyn i strid med rundskriv H 10/15 til inndelingsloven når regjeringen har valgt å trekke en ny kommunegrense der en hverken følger grunnkretser, skolekretser, kirkesogn og valgkretser i nåværende Tysfjord kommune, og heller ikke har lyttet til et flertall av befolkningen i begge de to delene av Tysfjord?
Begrunnelse
Fylkesmannen i Nordland har i sin utredning om fastsetting av ny kommunegrense i nåværende Tysfjord kommune sagt at de ikke kan tilrå det alternativet regjeringen har valgt. Fylkesmannen har etter inndelingslova tatt hensyn til grunnkretsene, skolekretser, kirkesogn og valgkretser og anbefalt to ulike alternativer. Hun har lyttet til et flertall av befolkningen i begge de to delene av Tysfjord.
Regjeringens begrunnelse for vedtaket og grense gir mistanke om at det - i strid med rundskriv til delingsloven- er tatt kommunaløkonomiske hensyn. Ved å vise til ønsket om å sikre robuste kommuner kan det se ut som om regjeringen fraskriver seg ansvaret for å finansiere også små og næringssvake kommuner i framtida ved å si at dette må nabokommuner bære. Det virker som det i beslutningen er tatt hensyn som ikke er relevante etter inndelingsloven, såkalte utenforliggende hensyn.
Lokaldemokratiene i Narvik, Ballangen, Hamarøy og Tysfjord har jobba hardt for en ny kommune med rom for alle. Området som i strid med tilrådingen fra fylkesmannen er lagt til sørvest sida er knyttet sammen med nordøstsida med sterke bånd som regjeringen ikke har sett.