Skriftlig spørsmål fra Else-May Norderhus (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1753 (2017-2018)
Innlevert: 05.06.2018
Sendt: 06.06.2018
Besvart: 15.06.2018 av helseminister Bent Høie

Else-May Norderhus (A)

Spørsmål

Else-May Norderhus (A): Er statsråden nå klar til å ta ansvar og bidra til at alle sykehus, inklusive sykehusene i Møre og Romsdal, nå må følge stortingsvedtaket om stedlig ledelse, for å sikre både god økonomistyring og gode pasientforløp med fokus på faglighet og kvalitet?

Begrunnelse

Stortinget har fattet vedtak om at det skal være stedlig ledelse på alle sykehus.
Direktør Espen Remme i Helse Møre og Romsdal, har unngått å innføre dette til dags dato, han har kun ansatt sykehuskoordinatorer.
Ikke alle sykehusene har fått disse på plass, og det kan virke som om stillingsinstruksen ikke er veldig tydelig mtp. å få kontroll på økonomi og organisering, slik behovet faktisk er.
Helseforetaket melder om stadige budsjett sprekker, april allerede 23 mill. i underskudd i Klinikkene, og ser ikke ut til å være i stand til å få kontroll på dette med dagens ledelse og organisering. Ï tillegg er det økende frustrasjon blant både helsepersonell og pasienter knyttet til pasientenes oppfølging. De ansatte viser til økt byråkratisering, tidstyver knyttet til rapporteringskrav og mangel på ansvarlig ledelse. Mens det pasientene trenger, er profesjonell behandling, god pleie og omsorg fra helsepersonell med tid til følge de opp.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Stortinget vedtok i behandlingen av Nasjonal helse- og sykehusplan 17. mars 2016 at stedlig ledelse skal være hovedregelen i sykehusene, og ba samtidig Regjeringen om å stille krav om dette i foretaksmøte eller i oppdragsdokument til de regionale helseforetakene. Målet for arbeidet med Nasjonal helse- og sykehusplan var å gi Stortinget best mulig innsikt i status og utfordringer for spesialisthelsetjenesten, og å invitere til å gi overordnede føringer for hvordan sykehusene skal utvikles fremover.
Jeg fulgte opp Stortingets anmodningsvedtak i foretaksmøtet med de regionale helseforetakene 4. mai 2016. Her viste jeg til at Stortinget ved behandling av Nasjonal helse- og sykehusplan gjorde følgende anmodningsvedtak: "Stortinget ber regjeringen gjennom foretaksmøtet og/eller styringsdokumenter sørge for at stedlig ledelse bli hovedregelen ved norske sykehus." Stortingsbehandlingen åpnet for at helseforetakene har en fleksibilitet til å utforme ledelsesmodeller tilpasset lokale behov, og at kravet om stedlig ledelse ikke er til hinder for bruk av tverrgående klinikker. I en tverrgående klinikkstruktur må klinikklederen påse at det finnes ledere på de ulike geografiske lokasjonene som er gitt fullmakter til å utøve stedlig ledelse.
I foretaksmøtet minnet jeg samtidig om at helseforetakene må organisere virksomheten på en måte som sikrer at lovens krav til enhetlig ledelse blir oppfylt. Dette innebærer blant annet at alle ansatte i sykehuset skal vite hvem som er deres nærmeste leder, jf. Helse- og omsorgsdepartementets rundskriv I-2/2013 om Lederansvaret i sykehus.
Uavhengig av organisering skal helseforetakene sikre god kommunikasjon og nærhet til nærmeste leder. Omstillingsprosesser og endring av organisasjonsmodell skal skje i samarbeid og i god dialog med ansatte og deres organisasjoner. Ett av de viktigeste formålene med stedlig ledelse er å bidra til god kommunikasjon og samhandling innad i sykehuset, mellom sykehusene i et helseforetak og med virksomheter utenfor sykehuset, som kommuner og andre aktører i et nærområde.
I årlig melding for 2016 rapporterte de regionale helseforetakene om at alle helseforetakene følger opp Stortingets anmodningsvedtak. Rapporteringen viste også hvordan helseforetakene har etablert stedlig ledelse i sine sykehus. Det medfører derfor ikke riktighet at vedtaket om stedlig ledelse ikke er fulgt opp.
Representanten Botten stiller spørsmål om status for arbeidet med stedlig ledelse i Helse Møre og Romsdal HF. Helse Midt-Norge RHF har informert departementet om det pågående arbeidet i helseforetaket. Helse Møre og Romsdal HF har, på samme måte som de fleste andre sykehus i Norge, etablert stedlig ledelse på nivå 4 (seksjonsledelse) og delvis på nivå 3 (avdelingsledelse). I tillegg er det etablert en gjennomgående klinikkstruktur for å sikre koordinering og helhet i behandlingstilbudene.
I Helse Møre og Romsdal HF har seksjonsledere det daglige ansvaret for personell, aktivitet, kvalitet og økonomi. I utgangspunktet er seksjonsledelsen stedlig (hel stilling) ved flere enn 15 ansatte, mens stillingen kan være delt ved færre ansatte. Ifølge Helse Midt-Norge RHF er de somatiske avdelingene (medisinsk klinikk) ved Molde Sykehus et typisk eksempel på hvordan organiseringen fungerer. Medisinsk klinikk er tverrgående organisert med delvis tverrgående og delvis stedlige avdelingssjefer (avhengig av hvor avdelingen har sine aktivitetstilbud). Som et ledd i forberedelser til sammenslåing til det nye sykehuset er flere av seksjonene innenfor medisinsk klinikk i hhv Kristiansund og Molde allerede slått sammen og har i stor grad fått felles stedlig ledelse på nivå 4, med totalansvar for både aktivitet, økonomi og bemanning. Det er gode tilbakemeldinger fra organisasjonen på dette.
Ifølge Helse Midt-Norge RHF er Helse Møre og Romsdal HF også i gang med å innføre sykehuskoordinator på alle sykehus. Disse skal blant annet sikre aktiviteter på tvers i det enkelte sykehus og lede lokale krisestaber. Koordinatorer er på plass i ved sykehusene i Volda og Molde. Sykehusene i Ålesund og Kristiansund er i ferd med å få inn tilsvarende koordinatorer.
Evalueringen fra pilotprosjektet ved Volda sykehus viste at det var behov for å tydeliggjøre rollen, og dette arbeides det med i dialog med foretakstillitsvalgte.
Helse Midt-Norge RHFs har informert departementet om at deres vurdering er at Helse Møre og Romsdal HF har stedlig ledelse på nivå 4 og delvis på nivå 3, og at det er gjennomgående ledelse på nivå 2. Dette oppfatter de som en modell som er relativt lik organiseringen i andre helseforetak i andre regioner. Det er i tillegg stedlig ledelse på alle DPS, rusinstitusjoner og rehabiliteringsinstitusjoner i Helse Møre og Romsdal HF.