Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1778 (2017-2018)
Innlevert: 08.06.2018
Sendt: 11.06.2018
Besvart: 18.06.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Hva vil statsråden gjøre for å ivareta og videreutvikleanleggsspesifikk nukleær kompetanse ved Haldenreaktoren i årene frem mot en eventuell dekommisjonering er mulig, og har NFD gitt noen føringer overfor IFE når det gjelder muligheter for å opprettholde drift i 2019?

Begrunnelse

IFEs styre skal beslutte i styremøte 27.juni om IFE skal søke om konsesjon for videre drift eller dekommisjonering. Norge har tidligere erkjent medansvar vedrørende kostnader til dekommisjonering og opprydding av radioaktivt avfall. Ved å sette reaktoren i en driftsdvale på nåværende tidspunkt, vil det tilfalle staten et stort økonomisk ansvar i årene fram til oppryddingen kan starte.
Dekommisjonering av Haldenreaktoren krever anleggsspesifikk nukleær kompetanse i mange tiår fremover, en kompetanse kun ansatte ved Institutt for energiteknikk (IFE) innehar. Ved en lengre driftsdvale i påvente av at dekommisjonering er mulig, har andre nukleære anlegg erfaring med at kritisk kompetanse forsvinner før planene for dekommisjonering og sluttdeponering av det radioaktive avfallet er på plass.
Staten har opprettet Norsk Nukleær Dekommisjonering (NND). Et organ som iht. hovedinstruks skal være et nasjonalt organ for opprydding etter Norges nukleære virksomhet og sikker håndtering av nukleært avfall. Oppgavene skal utføres på en måte som sikrer tillit i samfunnet og befolkningen. NND skal bidra til samfunnsøkonomisk gode løsninger innenfor sitt ansvarsområde. NND informerte i et allmøte på IFE i Halden 29.mai for hovedoppgavene og planene som er lagt for en dekommisjonering av Haldenreaktoren. Redegjørelsen viste at hverken NFD, NND eller IFE vet hvilke oppgaver som skal gjøres i forbindelse med behandling av brukt brensel og dekommisjonering av reaktoranlegget i Halden. Vi har derfor heller ikke oversikt over hvilken type kompetanse eller omfanget før detaljerte planer foreligger. Å sette reaktoren i driftsdvale på nåværende tidspunkt kan få store konsekvenser for gjennomføring og kostnader for oppryddingsarbeidet. Bevaring og videreutvikling av kompetanse ved Haldenreaktoren blir en svært viktig oppgave i årene som kommer. Spesielt sett i lys av at denne reaktoren er helt unik, og at oppryddingen er forventet å pågå i flere tiår framover. Samtidig gav NFD uttrykk for forståelse for et vedtak om å stenge reaktoren i Halden for godt, dersom IFEs styre skulle beslutte dette allerede nå.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Regjeringen vurderer det som viktig å opprettholde og videreutvikle nasjonal kompetanse ved Haldenreaktoren. Denne kompetansen kan raskt brukes til videre planlegging av fremtidig dekommisjonering, utover de planene som foreligger i dag, og gjennomføring av dekommisjoneringen. Dersom man ikke klarer opprettholde og benytte den nasjonale kompetansen om reaktorene, vil en fremtidig dekommisjonering av Haldenreaktoren kunne bli mer kostbar og tidskrevende.
Institutt for energiteknikk fikk på denne bakgrunn i 2018 et ekstraordinært driftstilskudd på 50 mill. kroner til Haldenreaktoren. Formålet med bevilgningen er blant annet å bidra til at kritisk kompetanse om reaktorens tekniske oppbygging beholdes, for å sørge for en mest mulig effektiv fremtidig dekommisjonering.
I regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett for 2018 foreslås det ytterligere 75,5 mill. kroner i ekstraordinært driftstilskudd til Haldenreaktoren. Formålet med tilskuddet er å opprettholde nødvendig drift og kompetanse ved Haldenreaktoren.
IFE rapporterer til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) om ivaretagelse og utvikling av nukleær kompetanse ved Haldenreaktoren som en del av den etablerte styringsdialogen.
IFE er en stiftelse og har derfor en selvstendig beslutningsmyndighet. Det er således styret som beslutter om videre drift. Staten kan påvirke stiftelsens beslutning ved å bevilge tilskudd for å dekke ulønnsom drift. Som omtalt har staten økt bevilgninger vesentlig for å gjøre det mulig å opprettholde driften og derved ta vare på kompetansen i IFE. Det vil være grenser for hvor lenge og hvor mye det er forsvarlig for staten å fortsette å finansiere et driftsunderskudd ved reaktoren. Nærings- og fiskeridepartementet har en nær kontakt med IFE for å sikre at overgangen fra drift til dekommisjonering skjer på best mulig måte.