Øystein Langholm Hansen (A): Transport og sjøvettopplæring i leirskoler og skoleressurssenter blir gjort ved hjelp av småbåter over hele landet. Sjøfartsdirektoratet har definert denne type transport og opplæring som næringsvirksomhet, og krever derfor at bruken av disse skal drive etter den såkalte 12 passasjersforskriften, altså skipssikkerhetsforskriften.
Vil ministeren ta initiativ til å endre dette, slik at disse kan følge "Lov om fritids- og småbåter"?
Begrunnelse
Flere leirskoler, barnehager og ressurssenter for elever med vansker, bruker småbåter til både opplæring i sjøvett og rekreasjon for deltakerne. Opplæringen skjer i båter med lav fart og med stor grad av sikkerhet. Mange av disse institusjonene har måttet legge båtene på land, fordi Sjøfartsdirektoratet har definert disse båtene inn under "Forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer mv.". Denne loven stiller mye strengere krav til sertifikat, båter og utstyr. Det er særlig sertifikater og antall passasjerer i båtene som har skapt vansker for skoler, barnehager, leirskoler o.l.. Hentet fra Sdir's hjemmeside ramses opp krav til fører. Følgende krav stilles til fører av en slik båt:
"På skip med største lengde under 15 meter som kan føre 12 eller færre passasjerer uten passasjersertifikat skal skipsfører minst ha fritidsskippersertifikat eller fiskeskippersertifikat klasse C. Hvis skipet har største lengde 15 meter eller mer skal skipsfører minst ha kompetansesertifikat dekksoffiser klasse 5.
Sjøfolk på skip som kan føre 12 eller færre passasjerer uten passasjersertifikat skal, uavhengig av skipets størrelse, ha gjennomført og bestått kurs i passasjer- og krisehåndtering.
I tillegg skal fører av passasjerfartøy som fører 12 passasjerer eller færre ha helseerklæring for arbeidstakere på skip og grunnleggende sikkerhetsopplæring. Fører skal minimum inneha Begrenset Operatørsertifikat, ROC (Restricted Operator's Certificate), men kan ha SRC (Short Range Certificate) (VHF) sertifikat dersom fartøyet kun opererer i fartsområde 4 eller mindre."
Samtidig åpnes det for muligheter til å søke dispensasjon for enkelte deler, Etter sigende har flere søkt om dette, men de aller fleste har fått avslag. I forskriftens § 1 heter det:
"Denne forskriften gjelder for rederier som opererer fartøy som fører 12 eller færre passasjerer i norsk territorialfarvann, og på elver og innsjøer. Forskriften gjelder også på Svalbard og Jan Mayen."
Her defineres altså disse institusjonene som rederier. Undertegnede mener at man må endre regelverket, slik at den blir mindre rigid, og tilpasser den til det virksomheten er, altså opplæring og rekreasjon. For eksempel kan det være aktuelt å definere slik virksomhet inn under Småbåtloven, eller eventuelt lage et tilpasset regelverk for virksomheter som driver innenfor f.eks. 50 meter fra land, samt har lav fart. Regelverket kan da legge til rette for den positive friluftsaktiviteten og arbeidet med å lære barn og unge sjøvett, samtidig som sikkerheten blir godt ivaretatt.