Skriftlig spørsmål fra Åsmund Aukrust (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1867 (2017-2018)
Innlevert: 18.06.2018
Sendt: 18.06.2018
Besvart: 26.06.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Åsmund Aukrust (A)

Spørsmål

Åsmund Aukrust (A): Statsråden har i skriftlig spørsmål den 15. februar sagt han vil følge opp anmodningsvedtaket om et identitetsavklaringsprogram for irakere i Norge «innen kort tid».
Siden statsråden besvarte Kristin Ørmen Johnsen sitt skriftlige spørsmål har det nå gått 3 ½ måned. Foreløpig har dette ennå ikke kommet på plass en instruks. Når kan man forvente at instruksen kommer på plass?

Begrunnelse

Stortinget vedtok under behandlingen av Dokument 8:142 S (2014-2016) at «Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om et tidsavgrenset identitetsavklaringsprogram for irakiske statsborgere som har fått avslag på søknad om norsk statsborgerskap på grunnlag av manglende dokumentert identitet. Forslaget omfatter de saker hvor UDI ikke har lagt identitet til grunn som dokumentert, men likevel innvilget oppholdstillatelse», jf. vedtak 505 i Innst. 157 S (2015-2016).
Den 15. februar svarte statsråden på et skriftlig spørsmål til Kristin Ørme Johnsen;

«Jeg ønsker å ta i bruk den gode muligheten vi nå har til å verifisere og deretter rapportere om gjennomføringen i statsbudsjettet for 2019. Dersom identitetsavklaringsprogrammet må behandles i Stortinget før det settes i verk, frykter jeg at muligheten til å verifisere kan gå tapt.
på denne bakgrunn vil jeg innen kort tid instruere UDI om å iverksette et tidsavgrenset identitetsavklaringsprogram for irakere som er omfattet av Stortingets vedtak 505.»

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Jeg gjør oppmerksom på at jeg 15. juni 2018 besvarte et tilsvarende spørsmål fra stortingsrepresentant Karin Andersen (Dokument nr. 15:1754 (2017-2018)). I dette svaret understreket jeg at arbeidet med å etablere et tidsavgrenset identitetsavklaringsprogram for irakere er høyt prioritert. Vi har imidlertid ikke fått ferdigstilt instruksen så raskt som jeg ønsket. Forsinkelsen skyldes en problemstilling som gjelder tilfeller hvor søkere tidligere har lagt frem falske dokumenter for norske myndigheter. Riksadvokaten uttaler på generelt grunnlag i retningslinje av 1.12.2008 (Ra 05-370) at det bør reageres med straff, i tillegg til en forvaltningsmessig reaksjon, når utlendinger benytter uriktig identitet eller falske reisedokumenter. Utgangspunktet er at politiet oppretter straffesak i saker hvor utlendinger har benyttet falske dokumenter. Irakere som er i målgruppen for identitetsavklaringsprogrammet er ikke unntatt fra straffeloven §§ 361 og 362 om dokumentfalsk, samt § 365 om uriktig erklæring bestemt til bruk som bevis.
I Innst. 157 S (2015-2016) viser flertallet til at et tidsavgrenset identitetsavklaringsprogram vil innebærer at personer som i dag ikke er registrert på sin korrekte identitet i Norge, av ulike årsaker, kan få registrert sin korrekte identitet i Norge. Det vises til at Norge på denne måten kan få en viktig klarhet i hvem disse menneskene er, og enkeltmenneskene det gjelder kan søke om statsborgerskap. Jamfør Innst. 157 S mener forslagsstillerne at eventuelle straffedømte ikke bør omfattes. Personer som er ilagt straff eller strafferettslig særreaksjon for et forhold som ikke medfører utvisning, har uansett ikke rett til norsk statsborgerskap før det er gått en viss tid (karenstid).
Stortinget har imidlertid ikke tatt eksplisitt stilling til hvorvidt de som besitter dokumenter med uriktige identitetsopplysninger skal straffeforfølges etter straffeloven §§ 361, 362 og 365 ved deltakelse i identitetsavklaringsprogrammet. Strafferammen etter nevnte bestemmelser er bot eller fengsel i inntil to år. Fengselsstraff f.o.m. ti dager, og bøter som gir subsidiær fengselsstraff i ti dager eller mer, gir karenstid etter statsborgerloven.
Kunnskapsdepartementet vil på denne bakgrunn komme tilbake til Stortinget med en nærmere redegjørelse for dem som oppholder seg i Norge med uriktig identitet og omfattes av straffeloven §§ 361, 362 og 365.
Kunnskapsdepartementet vil om kort tid fastsette en instruks om iverksettelse av verifisering for irakere som oppholder seg i Norge med riktig identitet og ikke er berørt av problematikken ovenfor.