Skriftlig spørsmål fra Hårek Elvenes (H) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1891 (2017-2018)
Innlevert: 20.06.2018
Sendt: 21.06.2018
Besvart: 26.06.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Hårek Elvenes (H)

Spørsmål

Hårek Elvenes (H): Hvordan vil justisministeren følge opp at innbyggerne i Asker og Bærum fortsatt får et forsvarlig polititilbud med en kapasitet tilsvarende det som har vært normalt de siste årene, samt hvilke planer ligger til grunn for det forebyggende politiarbeidet i Asker og Bærum?

Begrunnelse

I Budstikka 18.06. fremgår det at politiet i Asker og Bærum i stor grad må avgi patruljer som skal inngå i kampen mot gjengkriminalitet på Oslos østkant. Konsekvensen er at politiet må si nei til flere mindre alvorlig oppdrag enn tidligere. Situasjonen rammer også det forebyggende arbeidet.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Jeg har mottatt et liknende spørsmål fra representanten Hans Andreas Limi. I mitt svar til ham viser jeg til at ressursdisponering innenfor fastsatt ramme i Oslo politidistrikt tilligger politimesterens ansvarsområde.
Nærpolitireformen har ambisiøse mål. Det er tatt strukturelle grep i form av omorganiseringer og omstillinger. Det er tilført betydelige midler til å ansette nyutdannede fra Politihøgskolen. I perioden fra 31.12.2013 til 31.05.2018 har det blitt over 2 300 flere årsverk i politiet, hvorav om lag 270 i Oslo politidistrikt. Av disse er over 1 300 polititjenestemenn/-kvinner, hvorav drøyt 230 er kommet i Oslo politidistrikt.
Det er som kjent Politidirektoratet som fordeler nye politistillinger til distriktene, og politimesteren som fordeler internt i politidistriktet.
Når det er sagt, er tilgjengelighet og tilstedeværelse viktige forbedringspunkter i politireformen. I kvalitetsdelen av reformen er det lagt vekt på flere tiltak og aktiviteter som ventelig vil bedre dette. Jeg trekker her særlig fram felles tjenesteplanlegging for arbeidet med tjenestelister for hele distriktet.
Du spør også om hvilke planer som ligger til grunn for det forebyggende arbeidet i Asker og Bærum. Politidirektoratet har nylig utarbeidet en strategi som understreker at kriminalitetsforebygging er politiets primærstrategi. Strategien inneholder konkrete tiltak, og jeg har store forventninger til at denne vil bidra til mer målrettet innsats innen forebygging.
I departementets styring og oppfølging av politidirektoratet vil resultater, effekter og gevinster av reformen være det sentrale.