Åsunn Lyngedal (A): Hvordan vurderer samferdselsministeren at den tydelige prioriteringen fra EU vil få betydning for Norge sin prioritering av dobbeltspor på jernbanen mellom Kiruna og Narvik?
Begrunnelse
Onsdag 6. juni kom nyheten fra EU om at de foreslår å innlemme jernbanen mellom Luleå havn i Sverige og Narvik havn i «The Scandinavian Mediterranian» corridor. Det betyr at jernbanen fram til grensen til Norge vil kunne motta pengestøtte fra EUs Connecting Europe Facility. Korridoren har lenge vært en del av EUs kjernenettverk.
Vi vet fra felles utredninger laget av svenske og norske myndigheter at det er behov for dobbeltspor på Jernbanen mellom Kiruna og Narvik. Vi vet også fra beregninger av samfunnsøkonomien i prosjektet at det er Skandinavias mest lønnsomme jernbaneprosjekt. Prosjektet ble allikevel ikke prioritert i norsk NTP for inneværende periode. Det ble sagt at dobbeltsporet skulle konsekvensutredes også på norsk side, men dette er ikke lagt inn i forslag til handlingsprogram for jernbanen for de kommende seks årene.
Den grensekryssende korridoren mellom Norge og Sverige har i over hundre år skapt store verdier for begge land, og har potensiale for å skape store verdier i de neste hundre årene for hele Europeisk Arktis. Korridoren har også forbindelse til Russland og Kina, og det er signert en avtale mellom Narvik havn og ….. om at den nye silkeveien fra Kina kan bruke Narvik havn som omlasting.
Korridoren frakter i dag 200.000 tonn fersk norsk fisk til markeder i Europa, og er en av de få utslippsfrie korridorer for sjømat ut av Norge.