Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:1987 (2017-2018)
Innlevert: 01.08.2018
Sendt: 01.08.2018
Besvart: 08.08.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Er ministeren åpen for å ta over oppgaver fra fylkene i sammenslåingsprosessen mellom Finnmark og Troms, slik fylkesrådet i Troms nå ønsker, og hvilke eventuelle lovhjemler har statsråden for dette?

Begrunnelse

21. juni stilte undertegnede ministeren følgende spørsmål om sammenslåingsprosessen mellom Finnmark og Troms:

«Med hvilken hjemmel i inndelingsloven kan ett fylke (Troms) utgjøre fellesnemnda?».

Dette fikk jeg ikke svar fra ministeren på. I svaret, datert 28. juni, er kun en henvisning til forskrift 21. juni 2018 nr. 925:

«I den nye forskriften er det i § 6 andre ledd tatt inn en bestemmelse som slår fast at fellesnemnda kan tre i funksjon selv om ett av fylkestingene ikke har valgt medlemmer til fellesnemnda.»

Her svarer altså ikke ministeren på hvor lovhjemmelen til denne forskriften er å finne. Derfor antar jeg at regjeringen utnytter et «lovløst» rom.
10. august avholdes ekstraordinært fylkesting i Troms, og i fylkesrådets innstilling til møtet legges det opp til at heller ikke Troms deltar i fellesnemnda og at fylkestinget skal be departementet ta ansvar for en rekke oppgaver i en videre sammenslåingsprosess, både av praktisk og politisk karakter:

-Utpeke valgstyre
-Innkalle fylkestinget høsten 2019
-Nytt organisasjonsnummer
Virksomhetsoverdragelse – overføring av ansatte og eventuelle tilknyttede virksomheter.
-Økonomiplan og budsjett første driftsår

Til Nationen (31/7) uttaler fylkesrådsleder Willy Ørnebakk (Ap) i Troms at han «ikke er sikker på hvilken myndighet Mæland eventuelt har til å fatte disse vedtakene.»

Monica Mæland (H)

Svar

Monica Mæland: Stortinget vedtok 8. juni 2017 sammenslåing av Troms og Finnmark fylkeskommuner. Vedtaket ble opprettholdt i Stortinget 8. desember samme år.
Det følger av inndelingsloven at fylkeskommuner som er vedtatt slått sammen, plikter å velge en fellesnemnd som skal samordne og ta seg av sammenslåingsarbeidet. Hvis fylkeskommunene ikke kommer til enighet om sammensetning og mandat til fellesnemnda, kan hver av dem be departementet om å treffe avgjørelse, jf. inndelingsloven § 26 fjerde ledd. Troms fylkeskommune ba departementet om å avgjøre sammensetning og mandat til fellesnemda, etter at fylkeskommunene ikke kom til enighet. Departementet fastsatte sammensetning og mandat til fellesnemnda i forskrift av 5. april 2018. Forskriften ble erstattet med en ny forskrift om sammenslåingen av Finnmark fylkeskommune og Troms fylkeskommune den 21. juni 2018. Hjemmelen for å fastsette sammensetning og fullmakter til fellesnemnda i de to forskriftene er inndelingsloven § 26 fjerde ledd.
Inndelingsloven § 17 er hjemmelsgrunnlaget for enkelte andre bestemmelser i forskriften om sammenslåing av Finnmark fylkeskommune og Troms fylkeskommune:
Inndelingsloven § 17 første ledd gir Kongen myndighet til å "gi nærmare reglar for å sikre gjennomføring av vedtak om grenseendring etter denne lova." Når det blir regnet som nødvendig for å gjennomføre vedtak om grenseendring, herunder fylkessammenslåinger, kan Kongen dessuten gjøre unntak fra gjeldende regler i lov eller forskrift. Unntak fra lov må knyttes til fem angitte forhold, jf. § 17 andre ledd. Kompetansen er delegert til departementet.
Det er fylkeskommunene som etter loven har ansvar for å gjennomføre sammenslåingen. Forskriften av 21. juni er fastsatt for å legge til rette for at fylkeskommunene skal kunne gjennomføre dette arbeidet. Nå må fylkestinget i Troms, i fylkestingsmøtet 10. august, gjøre sine vurderinger av hvordan Stortingets vedtak kan følges opp.