Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2004 (2017-2018)
Innlevert: 03.08.2018
Sendt: 03.08.2018
Besvart: 13.08.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Vil statsråden bidra til at prosjektet Follobanen og Ski stasjon, inkludert tilhørende fylkesveinett i Ski sentrum, fullfinansieres til ferdigstillelse av Follobanen i 2021?

Begrunnelse

I 2021 skal etter planen Follobanen stå ferdig. Ski kommune, og særlig Ski sentrum, har vært i en anleggsfase over flere år. Trafikale utfordringer for gående, syklende, kollektivreisende og kjørende har blitt en del av hverdagen for innbyggerne i Ski.
Follobanen skal bidra til å ta unna trafikkvekst i Follo- og Østfoldområdet, og det er planlagt omfattende bussmating inn til Ski stasjon. For at prosjektet skal lykkes, er det bygget kollektivgate inn til Ski stasjon. Det betyr at all biltrafikk ledes gjennom Sanderveien, som hverken er tilpasset trafikkmengden eller oppleves trygg for skoleelever og andre myke trafikanter. Utbedringen av Sanderveien er avgjørende for at Follobanen og Ski stasjon også skal bli vellykket for innbyggerne i Ski. Det er ikke akseptabelt at finansieringen av denne ligger flere år fram i tid.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Staten er en viktig part i utviklingen av Ski kollektivknutepunkt og Ski sentrum. Utviklingen betinger et spleiselag der både staten, kommunen og fylkeskommunen bidrar som infrastruktureiere og planmyndighet.
Ski stasjon vil etter ferdigstillelse av Follobanen (i 2021), være et av de største knutepunktene i Akershus. I tillegg til statlige midler til Follobanen, inkludert et stort publikumsområde med to større reisetorg og parkeringsplasser, brukes belønningsmidler fra staten til finansiering av tiltak i Jernbanevegen, bl.a. ny gateterminal for buss. Dette gjøres med utgangspunkt i en gjennomførings- og finansieringsavtale inngått mellom Akershus fylkeskommunen og Jernbaneverket (Bane NOR) våren 2016.
Hovedveiene i Ski sentrum er i dag fylkesveier, med unntak av Vestveien som er kommunal vei. Jeg er kjent med at vedtatt områderegulering med gatebruksplan fastsetter at Jernbaneveien blir en kollektivgate, og hovedstrømmene for bil vil fordeles på Vestveien, fv 30 Sanderveien og fv 152 Kirkeveien.
Jeg er videre kjent med at fv 152 Kirkeveien er prioritert i samferdselsplanen for Akershus fylkeskommune 2018-2021. Prosjektet er viktig for å sikre god framkommelighet for bussene til Ski stasjon. Veien er under regulering og er forventet ferdigstilt i 2024.
Jeg er også kjent med at fv 30 Sanderveien skal planlegges frem til Åsenveien som følge av rekkefølgekrav for utvikling av Skolekvartalet. Planleggingen utføres av privat utbygger i samarbeid med Ski kommune og Statens vegvesen. For å sikre nødvendig finansiering er det lagt opp til økonomiske bidrag fra de ulike partene som vil ha nytte av tiltaket. Dette innebærer et spleiselag mellom private aktører, kommune, stat og fylkeskommune.
Investeringer på fylkesveiene finansieres med bompenger fra Oslopakke 3 til lokale tiltak, fylkeskommunale investeringsmidler og private bidrag.
Med så stor bygge- og anleggsvirksomheten i Ski sentrum er det vanskelig å unngå ulemper for ulike trafikantgrupper. Det må derfor være opp til de ulike berørte aktørene å søke et best mulig samarbeid for å sikre at trafikksikkerhet og nødvendig fremkommelighet blir ivaretatt i en krevende periode.