Skriftlig spørsmål fra Nina Sandberg (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2017 (2017-2018)
Innlevert: 07.08.2018
Sendt: 07.08.2018
Besvart: 16.08.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Hvilke konsekvenser har NORSARS vurdering av jordskjelvsrisiko for dagens og framtidens Oslofjordforbindelse?

Begrunnelse

NRKs Lørdagsrevyen hadde 4. august et innslag der forskningsinstituttet NORSAR frykter at et kraftig jordskjelv kan ramme Norge. Området rundt Oslofjordtunnelen er særlig utsatt, fordi åpningen går gjennom forkastningssonen. Jordskjelv vil typisk kunne komme i en forkastningssone. NORSAR mener at Statens Vegvesen har gjort for dårlige undersøkelser av grunnen da Oslofjordtunnelen ble bygget. Vegvesenet hevder de har undersøkt godt nok. Nå er det planlagt nytt tunnelløp. Av hensyn til samfunnssikkerhet og samfunnsøkonomi er det viktig å være trygg på at det gjøres tilstrekkelige undersøkelser før løpet etableres. Det overordnede ansvaret for dette ligger hos statsråden.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Statens vegvesen håndterer seismisk påvirkning fra jordskjelv etter det regelverk og de normer som til enhver tid er gjeldende for alle konstruksjoner som inngår i et vegsystem.
Oslofjordtunnelen som ble åpnet for trafikk i 2000, har i likhet med andre eksisterende bergtunneler i Norge ingen spesifikke dimensjoneringskrav knyttet opp mot påvirkning fra jordskjelv. Permanent stabilitetssikring av tunneler utføres i dag løpende, stort sett helt fram til der neste salve skal skytes. Dette bidrar i praksis til at hver eneste tunnelmeter har blitt utsatt for en fullskala seismisk sjokktest - og bestått. Det var også slik dagens Oslofjordtunnel ble bygget.
Et nytt tunnelløp parallelt med dagens er nå under planlegging. I følge Statens vegvesen går de geotekniske og ingeniørgeologiske prosjekteringsforutsetningene for det nye løpet lenger på krav om seismisk dimensjonering enn de krav som framgår av etatens normal for planlegging og prosjektering av nye tunneler (Håndbok N500 Vegtunneler). Dette innebærer blant annet at tunnelportalene i betong har de samme dimensjoneringskrav som bruer, hvilket inkluderer påvirkning fra jordskjelv.
Det nye løpet i Oslofjordtunnelen vil bli stabilitetssikret med hovedsakelig fiberarmert sprøytebetong og bolter som bergforsterkende elementer. I forkastningssonene, som er kjent fra byggingen av dagens tunnelløp, vil det mest sannsynlig bli armert utstøping av hele tunnelprofilet, uavhengig av påvirkning fra jordskjelv. Siden sprengning av et stort hull i berget for å bygge en tunnel belaster berget rundt tunnelen mer enn belastningen fra sannsynlige jordskjelv, vil den planlagte stabilitetssikringen for nytt tunnelløp etter Statens vegvesens vurdering være tilstrekkelig også for å ta jordskjelvbelastning.