Arne Nævra (SV): Er ministeren enig i at den planlagte 4-felts motorvei mellom Kristiansand og Stavanger vil påvirke passasjergrunnlaget til Sørlandsbanen negativt og vil statsråden vurdere å fremskynde oppstart av den såkalte "genistreken", som nå er planlagt i andre planperiode av NTP for å sikre et bedre passasjertilbud for reisende både på Sørlandet og Grenlandsregionen?
Begrunnelse
Samferdselsdepartementet gikk 3. august inn for en 4-felts motorvei med 110 km/t mellom Kristiansand og Stavanger. Denne motorveien vil gjøre det enklere og raskere å reise med bil, samtidig som Sørlandsbanen mellom Oslo og Stavanger ikke utbedres. Det har fått blant andre førsteamanuensis ved UiS Langeland til å reagere og hevde at det brenner et «blått lys» for Sørlandsbanen og at særlig sammenkoblingen mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen må skje raskt, og helst før motorveiutbyggingen dersom det skal være håp om et levedyktig alternativ til bilen for reisende mellom Oslo og Stavanger.
Det har blitt gjennomført en KVU av sammenkoblingen mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i 2015, vedtatt av rødgrønn regjering, igangsatt av Solvik Olsen. Den anbefalte å sammenkoble, men premisset for utredningen var at det skulle skje etter at ytre IC var ferdig, altså rund 2035. I NTP er det satt av planleggingsmidler for sammenkoblingen i andre planperiode, men det kan jo fort bli utsatt nå som ytre IC er utsatt. Dette står i NTP om strekningen.
"Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen vil gi et kraftig forbedret reisetilbud mellom Oslo og Kristiansand (Stavanger). I dag er vegtransport og fly det raskeste reisemiddelet. Bil fra Oslo til Kristiansand tar omlag 3 t 45 min uten stopp, buss tar omlag 5 timer. Togtilbudet mellom Oslo og Kristiansand over Sørlandsbanen bruker i dag mellom 4t 28 min og 5 timer. Det finnes ingen god jernbanekommunikasjon som kobler sammen Agder, Grenlands- og Vestfoldbyene. Dagens jernbane er lite konkurransedyktig mot fly, buss og bil på strekningen Oslo - Kristiansand. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder-, Grenland- og Vestfoldområdet. Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen legger til rette for et kraftig forbedret togtilbud i et tett befolket område."
"1,5 mrd. kr prioriteres i planperioden for planlegging og forberedelse for byggestart i siste del 2024-2029. Prosjektet skal planlegges med dimensjonerende hastighet på 250 km/t i tråd med Stortingets forutsetninger for utbygging av nye jernbaneprosjekter."
"Konseptvalgutredningen om sammenkoplingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen viser at et økt tilbud mellom Grenland, Vestfold og Agder, med redusert reisetid og økt frekvens, vil bidra til å styrke togets konkurransekraft. Mellom Oslo og Kristiansand kan toget ventes å øke sitt passasjergrunnlag markant. Jernbanen vil også spille en viktig rolle i Bergensområdet, Stavangerområdet og Trondheimsområdet. Tiltak her vil være innrettet mot en styrking av persontogtilbudet inn mot byområdene."