Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2024 (2017-2018)
Innlevert: 07.08.2018
Sendt: 08.08.2018
Besvart: 16.08.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Er ministeren enig i at den planlagte 4-felts motorvei mellom Kristiansand og Stavanger vil påvirke passasjergrunnlaget til Sørlandsbanen negativt og vil statsråden vurdere å fremskynde oppstart av den såkalte "genistreken", som nå er planlagt i andre planperiode av NTP for å sikre et bedre passasjertilbud for reisende både på Sørlandet og Grenlandsregionen?

Begrunnelse

Samferdselsdepartementet gikk 3. august inn for en 4-felts motorvei med 110 km/t mellom Kristiansand og Stavanger. Denne motorveien vil gjøre det enklere og raskere å reise med bil, samtidig som Sørlandsbanen mellom Oslo og Stavanger ikke utbedres. Det har fått blant andre førsteamanuensis ved UiS Langeland til å reagere og hevde at det brenner et «blått lys» for Sørlandsbanen og at særlig sammenkoblingen mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen må skje raskt, og helst før motorveiutbyggingen dersom det skal være håp om et levedyktig alternativ til bilen for reisende mellom Oslo og Stavanger.
Det har blitt gjennomført en KVU av sammenkoblingen mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i 2015, vedtatt av rødgrønn regjering, igangsatt av Solvik Olsen. Den anbefalte å sammenkoble, men premisset for utredningen var at det skulle skje etter at ytre IC var ferdig, altså rund 2035. I NTP er det satt av planleggingsmidler for sammenkoblingen i andre planperiode, men det kan jo fort bli utsatt nå som ytre IC er utsatt. Dette står i NTP om strekningen.

"Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen vil gi et kraftig forbedret reisetilbud mellom Oslo og Kristiansand (Stavanger). I dag er vegtransport og fly det raskeste reisemiddelet. Bil fra Oslo til Kristiansand tar omlag 3 t 45 min uten stopp, buss tar omlag 5 timer. Togtilbudet mellom Oslo og Kristiansand over Sørlandsbanen bruker i dag mellom 4t 28 min og 5 timer. Det finnes ingen god jernbanekommunikasjon som kobler sammen Agder, Grenlands- og Vestfoldbyene. Dagens jernbane er lite konkurransedyktig mot fly, buss og bil på strekningen Oslo - Kristiansand. Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder-, Grenland- og Vestfoldområdet. Sammenkopling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen legger til rette for et kraftig forbedret togtilbud i et tett befolket område."

"1,5 mrd. kr prioriteres i planperioden for planlegging og forberedelse for byggestart i siste del 2024-2029. Prosjektet skal planlegges med dimensjonerende hastighet på 250 km/t i tråd med Stortingets forutsetninger for utbygging av nye jernbaneprosjekter."

"Konseptvalgutredningen om sammenkoplingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen viser at et økt tilbud mellom Grenland, Vestfold og Agder, med redusert reisetid og økt frekvens, vil bidra til å styrke togets konkurransekraft. Mellom Oslo og Kristiansand kan toget ventes å øke sitt passasjergrunnlag markant. Jernbanen vil også spille en viktig rolle i Bergensområdet, Stavangerområdet og Trondheimsområdet. Tiltak her vil være innrettet mot en styrking av persontogtilbudet inn mot byområdene."

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Norge er et langstrakt land med spredt bosetting. Dette krever ulike transportløsninger som dekker ulike behov. Vei og jernbane bygger oppunder hverandre i det samlede transportsystemet. Jeg er derfor ikke enig i at veiutbygging og jernbaneutbygging alltid må settes opp mot hverandre.
Regjeringen har satset sterkt på Sørlandsbanen. Da vi overtok regjeringskontorene fra den rødgrønne regjeringen i 2013 gikk det fem tog mellom Oslo og Kristiansand på hverdager. Allerede året etter sørget vi for at antallet avganger økte fra fem til åtte. Mellom Oslo og Stavanger økte vi antall avganger fra fire til sju. Også i helgene ble det flere tog på Sørlandsbanen.
Regjeringen har gjennomført en jernbanereform som blant annet innebærer konkurranseutsetting av togtrafikken. Dette gjør vi fordi erfaringen tilsier at de reisende får et mer attraktivt tilbud. Sørlandsbanen er den første strekningen denne regjeringen konkurranseutsetter og operatøren som vinner konkurransen starter det nye tilbudet i 2019. Som en del av konkurranseutsettingen har Jernbanedirektoratet inngått en samarbeidsavtale med kollektivtrafikkselskapet Kolumbus i Rogaland. Samarbeidet omfatter rutetilbud, takster og billettsalg, slik at de reisende i dette området får et sømløst kollektivtransporttilbud.
Sammen med utbyggingen av Vestfoldbanen, vil Grenlandsbanen gi et vesentlig bedre togtilbud mellom Oslo og Kristiansand. Sammenkoplingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen må derfor ses i sammenheng med fremdriften i IC-utbyggingen. Den nye jernbaneforbindelsen vil imidlertid ikke endre det regionale togtilbudet mellom Kristiansand og Stavanger. Jeg synes derfor det blir litt underlig å sette motorveien mellom Kristiansand og Stavanger opp mot Grenlandsbanen.