Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:2084 (2017-2018)
Innlevert: 22.08.2018
Sendt: 22.08.2018
Besvart: 30.08.2018 av helseminister Bent Høie

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Vil statsråden ta grep for å hindre en nedleggelse av Tannhelsetjenestens kompetansesenter Sør som er lokalisert i Arendal, og hva vil han i så fall gjøre?

Begrunnelse

I 1998 fattet Stortinget anmodningsvedtak hvor regjeringen ble bedt om å vurdere etablering av odontologiske kompetansesentre i hver helseregion. Begrunnelsen var det manglende spesialisttilbudet til personer med rettigheter etter tannhelsetjenesteloven, særskilt personer som mottar hjemmesykepleie og personer på institusjon. Videre var det behov for kunnskapsutvikling og forskning på tannhelsefeltet.
Det ble forutsatt fra Stortingets side at de regionale kompetansesentrene skulle drive odontologisk spesialistvirksomhet, kunnskapsutvikling og praksisnær forskning, delta i spesialistutdanning og gi fagstøtte til tannhelsepersonell.
Opprettelsen av et odontologisk kompetansesenter i Helseregion Sør ble utredet og vedtatt etablert 2003-2004. Året etter ble det vedtatt at kompetansesenteret skulle lokaliseres til sykehuset i Arendal. I 2009 ble senteret etablert som et IKS mellom fylkene i tidligere Helseregion Sør. I forbindelse med regionreformen utfordres nå en slik organisering.
Tannhelsetjenestens kompetansesenter Sør må ses på som en distriktsetablering i denne sammenheng, og bidrar til geografisk spredning av både kunnskap og muligheter for spesialisert behandling på tannhelsefeltet. Det vil derfor være uheldig om dette tilbudet nå legges ned.
Kompetansesenteret bidrar i behandlingen av alvorlig syke og funksjonshemmede barn med syndromer der store tannhelseproblemer er en del av følgene ved sykdommen eller funksjonshemmingen, videre har man et tett samarbeid med sykehuset blant annet om tannbehandling i narkose, og man har en sentral rolle i tannhelsetilbudet for pasienter som har vært utsatt for tortur, overgrep eller har odontofobi (TOO-behandling). En nedleggelse av kompetansesenteret vil derfor få en klar negativ innvirkning på hva slags tannbehandlingstilbud man kan gi disse pasientgruppene i regionen.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Stortingets anmodningsvedtak fra 1998 om etablering av odontologiske kompetansesentre er blitt fulgt opp med utgangspunkt i ansvarsforholdene knyttet til de oppgaver som er tillagt kompetansesentrene. Kjernevirksomheten ved sentrene er odontologiske spesialisttjenester. Dette omfatter både spesialisttjenester overfor personer med rettigheter etter tannhelsetjenesteloven og spesialisttjenester overfor den voksne befolkningen. Disse tjenestene er etter tannhelsetjenesteloven et fylkeskommunalt ansvar. Spesialisttjenester til personer med rettigheter etter tannhelsetjenesteloven finansieres gjennom fylkeskommunenes frie inntekter (skatteinntekter og statlig rammeoverføring). Spesialisttjenester til voksne finansieres gjennom en kombinasjon av egenbetaling og trygderefusjon, og forutsettes å være selvfinansierende. Forskning og deltagelse i spesialistutdanning av tannleger er ikke en lovpålagt oppgave for fylkeskommunene. Det framgår av avtaler mellom Helse- og omsorgsdepartementet og de fylkeskommuner som er eiere av sentrene, at departementet dekker kostnader til forskning og spesialistutdanning av tannleger gjennom tilskuddsmidler (kapittel 770 Tannhelsetjenester).
Deltagelse i praksisdelen av spesialistutdanning av tannleger forutsetter at det er ansatt et tilstrekkelig antall spesialister på kompetansesenteret, og at de fleste av fagområdene er dekket av spesialister i tilnærmet hele stillinger. En bred klinisk aktivitet er også en viktig forutsetning for bredde i den praksisnære forskningen.
Med dette som utgangspunkt ble landets fylkeskommuner i sin tid kontaktet med forespørsel om deltagelse i etablering av regionale odontologiske kompetansesentre. Fylkeskommunene skulle ta stilling til hvorvidt de ville delta i etablering, oppbygging og drift av kompetansesenter i deres region, forutsatt at staten bidro med tilskuddsmidler til forprosjektering, etablering og finansiering av forskning og spesialistutdanning. Det var også opp til fylkeskommunene å beslutte den geografiske lokaliseringen av senteret i deres region, og den organisatoriske driftsformen for senteret. Når det gjelder kompetansesenteret for region Sør, foreslo de fem fylkeskommunene i regionen tre alternative lokaliseringer, hhv. Kristiansand, Arendal og Skien. Som følge av at fylkeskommunene ikke kunne bli enige om geografisk plassering, ble dette overlatt til Helse- og omsorgsdepartementet. Fylkeskommunene aksepterte en plassering i Arendal.
I forbindelse med arbeidet med regionreformen med sammenslåing av fylkeskommuner, er det naturlig at fylkeskommunene vurderer hva som er hensiktsmessig organisering av de odontologiske spesialisttjenester som en lovpålagt oppgave. I dette vil også eierskapet til og bruk av odontologiske kompetansesentre som en henvisningsklinikk bli vurdert. Jeg er kjent med at de fem fylkeskommunene som er eiere av Tannhelsetjenestens kompetansesenter Sør har startet et slikt arbeid. I den sammenheng er det naturlig at de aktuelle fylkeskommuner også vurderer i hvilken grad ansvaret for spesialisttjenester i tillegg ivaretas gjennom ansatte spesialister i eget fylke og kjøp av tjenester fra private spesialister. I møte med departementet 15. august 2018 kom det fram at det har vært vanskelig å rekruttere spesialister til kompetansesenteret i Arendal. Videre at befolkningsgrunnlaget i kompetansesenterets naturlige nedslagsfelt sammenholdt med tilgang på øvrige offentlige og private spesialister i regionen, gjør det vanskelig å forsvare en større utvidelse av spesialistkapasiteten ved senteret.
Det er fylkeskommunene selv som beslutter hvordan de odontologiske spesialisttjenester skal organiseres, jf. ansvar etter tannhelsetjenesteloven og krav til forsvarlig tilgang på spesialisttjenester. Det er også opp til den enkelte fylkeskommune å avgjøre organisering av samarbeidet med fagmiljøer på sykehus, og organisering av tilbudet til personer som har vært utsatt for tortur eller overgrep eller som har odontofobi. Uansett hva som blir utfallet av spørsmålet om videreføring eller avvikling av Tannhelsetjenestens kompetansesenter Sør, vil Helse- og omsorgsdepartementet drøfte blant annet videreføring av praksisnær forskning og departementets tilskudd til denne aktiviteten med de aktuelle fylkeskommuner.