Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2125 (2017-2018) Innlevert: 27.08.2018 Sendt: 28.08.2018 Besvart: 05.09.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner
Emilie Mehl (Sp): Flere grunnskoler i Norge har innført forbud mot mobil. Frankrike har tidligere hatt mobilforbud i klasserommet for grunnskolen, inntil nasjonalforsamlingen nylig vedtok nylig et totalforbud mot bruk av mobil på hele skolens område.Hva er statsrådens syn på regulering av mobilbruk i grunnskolen i Norge, nasjonalt og lokalt, under hele skoletiden og/eller i klasserommet?
Jan Tore Sanner: Elevenes bruk av mobiltelefoner i skoletiden og i klasserommet er omdiskutert. Forskning viser at digital teknologi som mobiltelefoner kan ha stor læringseffekt i undervisningen, men kan også ha negative effekter for konsentrasjon, skoleresultater og mobbing. Rammene for bruken av teknologien, lærerens pedagogiske opplegg og kompetanse er avgjørende.Det er ingen nasjonale regler som regulerer bruk av mobiltelefon på skolen. Dette gjelder både om mobilen skal kunne være med på skolen overhodet og om den kan være med inn i klasserommet. Det er et spørsmål som den enkelte kommune, som skoleeier, avgjør. Kommunene kan også delegere beslutningen til den enkelte skole. Det betyr at det kan være ulike regler om mobilbruk på forskjellige skoler, til og med i samme kommune. Noen har totalforbud og mobilfri skole, mens andre steder kan det til og med være at mobilen brukes i klasserommet som et verktøy i opplæringen. Det har vært bred politisk enighet om at terskelen for å begrense lokaldemokratiets handlefrihet skal være høy. Det har også vært uttrykt fra mange partier at vi bør unngå statlig detaljstyring av kommuner generelt og skoler spesielt. Det kan være ulike årsaker til at kommuner og skoler velger ulike løsninger. I dette spørsmålet mener jeg at det er fornuftig at kommuner og skoler får ha egne regler tilpasset lokale forhold. Det er et viktig prinsipp i skolepolitikken at skoleeierne selv fastsetter ordensregler og styrer organiseringen av skolehverdagen, og at læreren styrer det pedagogiske innholdet i fagene. Jeg synes ikke det er en god ide å overstyre lærere, skoleledere og skoleeiere med nasjonale regler om bruk av mobiltelefoner i skoletiden og i klasserommene. Dette vil være å detaljstyre skolen. Digital teknologi kommer inn i klasserommene både fordi elevene har mobiltelefoner og fordi de bruker nettbrett, smartboards eller annen teknologi i undervisningen. Dette stiller store krav til lærerens kompetanse, gode og tydelige regler for bruk og til elevenes oppførsel. Et nasjonalt regelverk vil raskt bli firkantet og lite hensiktsmessig i møte med lokale forhold. Derfor mener jeg at spørsmål om mobilforbud på skolen eller i klasserommet bør diskuteres lokalt. Det bør være dialog mellom elever, foreldre og lærerne.