Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:2146 (2017-2018)
Innlevert: 29.08.2018
Sendt: 30.08.2018
Besvart: 06.09.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Hvordan følger statsråden opp saken om skole- og barnehagebåtene som nå står på land, på grunn av nye krav til disse båtene og førerne av dem, hva vil statsråden foreta seg og når kan vi vente en avklaring i saken?

Begrunnelse

På Agderposten.no 6. juni 2018 hadde møtende vararepresentant for Høyre, Arne Thomassen, et utspill om barnehage- og skolebåtene som ikke lenger kan kjøres av lærere, og nå ligger på land. Bakgrunnen for dette er at det stilles samme krav til skoler, barnehager, lag og foreninger som til kommersielle fartøy. Det betyr at førerne av båtene må ta fritidsskippersertifikatet, samtidig som det blant annet stilles krav til redningsflåter i båtene.
Til Agderposten uttaler Høyres representant 6. juni at han tror båtsaken er løst om få dager. Thomassen sier der at han tror det vil bli en oppmykning av kravet til sertifisering av skippere, på bakgrunn av et møte han hadde hatt med statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen. Thomassen uttaler videre at han håper endringene i regelverket kommer på plass så raskt at båtene kan komme på sjøen når skolene starter denne høsten.
Fredag 24. august 2018 mottok jeg en mail fra en ansatt i en barnehage i Arendal, som skriver følgende:

«Vi holder til i flotte lokaler i en gammel bygård i Arendal sentrum. Vi har en fantastisk utsikt utover Hisøy, Tromøy og Galtesund, og sjø og byliv som nærmeste nabo. Minuset ved vår barnehage er at vi ikke har noe uteområde, men - vi bruker nærmiljøet vårt, og skoger i nærheten, og fergeturer over til Hisøya. En av hovedgrunnene til at mange foreldre valgte oss er at vi har et båttilbud til barna, der vi lærer de om livet i sjøen, sjøvett, fiske, og viser de den fantastiske skjærgården vi har her i Arendal som vi er utrolig stolte av. Vi som kjører båten har båtførersertifikat, og alle voksene ombord har utvidet førstehjelpskurs, og livredderkurs med 3 meters dykk.»

De har tidligere dratt på tur med 10 barn og 2 voksne til nærliggende øyer. De har brukt båten hele året til å sette garn, bade og oppleve havet. På grunn av krav til fritidsskippersertifikat er ikke dette lenger mulig for de å gjøre, og den ansatte avslutter mailen med at nå ligger båten bare til pynt.
På bakgrunn av de signalene Høyres vararepresentant til Stortinget kom med før sommeren, vil det derfor være interessant å få en tilbakemelding på hvor denne saken nå står.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Det overordnede hensynet for meg er å trygge liv og helse, miljø og materielle verdier på sjøen både for barn og voksen. Samtidig ser jeg det som svært positivt at barn lærer om livet i havet og sjøvett.
I dagens regelverk er det et etablert skille mellom fritidsaktivitet, som reguleres i småbåtloven, og næringsvirksomhet som reguleres i skipssikkerhetsloven. Dette er ikke nye krav. Også skoler, barnehager og frivillige organisasjoner som driver ikke-kommersiell virksomhet vil i utgangspunktet være omfattet av skipssikkerhetsloven.
Jeg har bedt Sjøfartsdirektoratet å se på gjeldende regelverk for fartøy som fører 12 eller færre passasjerer. I den forbindelse skal Sjøfartsdirektoratet også vurdere kvalifikasjonskravene. Det tas sikte på at et revidert regelverk sendes på høring i løpet av høsten 2018. Målet er å lage et regelverk som gjør det enklere å drive denne aktiviteten samtidig som vi bevarer et høyst sikkerhetsnivå. Inntil eventuelle endringer er vedtatt oppfordrer jeg barnehager, skoler og frivillige organisasjoner og andre som har spørsmål om å kontakte Sjøfartsdirektoratet. Sjøfartsdirektoratet vurderer konkret hva som er et forsvarlig sikkerhetsnivå avhengig av hva fartøyet skal brukes til. I den kommende stortingsmelding om sjøsikkerhet vil også skille mellom næringsvirksomhet og ikke-kommersiell virksomhet blir beskrevet.
Aktivitet på sjøen er positivt, men det er også viktig for meg å sørge for at barn og unge i en opplæringssituasjon er trygge.