Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2175 (2017-2018)
Innlevert: 31.08.2018
Sendt: 03.09.2018
Besvart: 07.09.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Hva kommer kunnskapsministeren til å gjøre for å støtte norske skoleelever som ønsker å vise sin solidaritet med palestinsk ungdom under årets Operasjon Dagsverk, og kommer kunnskapsministeren til å ansette en elev på årets OD-dag?

Begrunnelse

Operasjon Dagsverk har siden 1964 vært norske skoleelevers årlige solidaritetsaksjon. Hvert år har ungdom i Norge gitt en dag for å støtte ungdoms rett til utdanning i Afrika, Asia og Sør- og Mellom-Amerika. OD er også en sentral del av undervisning i internasjonale spørsmål på mange skoler. I mars i år valgte elever på norske skoler at årets Operasjon Dagsverk skal støtte ungdom i Palestina, som lever under vanskelige forhold og i konflikt. Prosjektet er i regi av KFUK KFUM Global. Nå opplever en del OD-ungdom svært ufine anklager og hets, særlig på internett, for sitt engasjement. Selv om vi i Norge og vi som voksne kan ha ulike meninger om politiske veivalg for Midtøsten, fortjener ungdom som ønsker å jobbe på OD-dagen og ungdom som jobber som tillitsvalgte for OD, ros og annerkjennelse for at de ønsker å støtte palestinsk ungdom slik at de får demokratiske og ikke-voldelige virkemidler til å kjempe sin egen kamp for rettferdig framtid og fred. En måte vi som voksne kan støtte norsk ungdoms engasjement på, er å ansette en elev på OD-dagen. Det har jeg tenkt å gjøre og det utfordrer jeg også kunnskapsministeren til å gjøre.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det er elevene selv som velger ut prosjektene til Operasjon Dagsverk (OD), noe representanten Haltbrekken også viser til.
Valg av prosjekt er derfor ikke et politisk spørsmål for oss folkevalgte å diskutere. Jeg er opptatt av elevdemokrati og medvirkning. Dette er en svært viktig del av elevhverdagen og norsk skole som jeg støtter og som vi både skal sørge for å holde ved like og bidra til å videreutvikle.
I formålet til læreplanen i samfunnsfag står det at elvene gjennom opplæringen skal få verktøy til å analysere og drøfte historiske og aktuelle samfunnsspørsmål. Gjennom OD får elevene mulighet til å lære mer om verden og verdenssituasjonen på en engasjerende måte. OD gir også elevene mulighet til å engasjere seg, og det stimulerer til kritisk tenkning og til diskusjon og refleksjon rundt globale og komplekse spørsmål.
Det er en viktig oppgave for skolene å sørge for at alle elever opplever trygghet og tilhørighet i skolemiljøet uavhengig av politiske oppfatninger eller synspunkter. Jeg er trygg på at arbeidet skolene bidrar med i forbindelse med elevenes deltakelse i OD gjøres på en fornuftig måte og at det legges vekt på retten til å ha ulike oppfatninger om en sak, uten at dette skal munne ut i stigmatisering eller konflikter blant elevene.
Jeg er stolt på vegne av den yngre generasjonen som ønsker å bidra til å gjøre verden til et bedre sted for alle unge, enten det er under OD eller i andre sammenhenger. Jeg sendte i mai et støtteskriv til OD der jeg understreker nettopp dette.
Spørsmålet om Kunnskapsdepartementet eventuelt skal "ansette" en OD elev er et spørsmål som departementet må vurdere dersom det blir aktuelt.
Til slutt kan jeg også informere om at Kunnskapsdepartementet gir et årlig tilskudd til OD for å støtte opp under arbeidet de gjør.