Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:2190 (2017-2018) Innlevert: 04.09.2018 Sendt: 04.09.2018 Besvart: 13.09.2018 av helseminister Bent Høie
Sheida Sangtarash (SV): Hvor mange leger i offentlig helsevesen har eierandeler i private medisinske institusjoner som det offentlige enten kjøper tjenester av eller som utfører helsetjenester som blir betalt helt eller delvis av det offentlige?
Bent Høie: Innledningsvis vil jeg vise til mitt svar til Stortinget datert 9. mars i år knyttet til representant-forslaget om å unngå rolleblanding i helsetjenesten, jf. Dokument 8:134 S (2017-2018).Helsepersonell har etter helsepersonellovens § 19 på nærmere vilkår plikt til på eget tiltak å varsle arbeidsgiver om bierverv, engasjement, eierinteresser m.v. som vil kunne komme i konflikt med hovedarbeidsgivers interesser. Denne bestemmelsen er også ment å styrke helsepersonells medvirkning til å bygge opp om habilitet, lojalitet og ikke minst trygghet i møte med pasienter og pårørende. Helsepersonell har en særlig aktsomhetsplikt som skal bidra til at det ikke kan stilles tvil om hvorvidt pasientens behov går foran behandlers egne interesser. De regionale helseforetakene har utover dette utviklet og implementert retningslinjer og systemer for enhetlig rapportering og kontroll av ansattes bierverv. Det er i tilknytning til dette etablert personalprosedyrer i alle helseforetak for situasjoner hvor sykehuset mener konkrete bierverv strider mot de begrensninger som er fastsatt i adgangen til å ha bierverv.I foretaksmøtet i de regionale helseforetakene i januar 2013 ble det stilt krav om at eventuelle brudd på sykehusenes retningslinjer, helsepersonelllovens orienteringsplikt om bierverv, forvaltningslovens habilitetsregler mv., må bli fulgt opp på en tilfredsstillende måte av det enkelte sykehus som arbeidsgiver. I samme foretaksmøtet ble det også stilt krav om at de samme prinsippene skulle tas inn i rammeavtalene med private leverandører av spesialisthelsetjenester, og at de regionale helseforetakene skulle rapportere fra dette arbeidet i årlig melding.Helse Nord RHF har i dag ikke detaljerte opplysninger om legers eierandeler i private medisinske institusjoner. Helseforetakene arbeider imidlertid med å forbedre rutiner og systemer for å registrere og følge opp bierverv, engasjement, eierinteresser m.v. som vil kunne komme i konflikt med hovedarbeidsgivers interesser.I registreringssystemet i helseforetakene i Helse Midt-Norge er det 22 leger som har privat virksomhet ved siden av sin stilling i helseforetakene, men det fremkommer ikke om dette er medisinsk aktivitet.I Helse Vest var det i juni 2018 registrert 8 leger med eierforhold i privat kommersiell helserettet virksomhet. Det fremkommer ikke om dette er virksomheter som det offentlige kjøper tjenester av, eller om de utfører helsetjenester som helt eller delvis blir betalt av det offentlige. Ifølge Helse Sør-Øst RHF viser registreringene at 13 leger har eierinteresser i andre virksomheter i deres region, men presiserer at heller ikke disse tallene lar seg spore tilbake til enkeltfirmaer. Helse Sør-Øst RHF viser til retningslinjene for bierverv som omtaler ansattes forhold til eierinteresser i andre virksomheter slik (styresak 050/2010, vedlegg 2):"Arbeidstakeren må ikke ha eierskap eller styreverv i virksomhet eller utføre oppgaver og aktiviteter for virksomhet som har en slik funksjon eller slike forretningsmessige interesser at det kan reises tvil om arbeidstakerens lojalitet eller habilitet".Avslutningsvis vil jeg vise til Riksrevisjonens undersøkelse av helseforetakenes håndtering av bierverv (Dokument 3:2 (2017–2018)) som viser at det i alle helseregioner er en underrapportering av registreringsverdige bierverv. Resultatene fra undersøkelsen viste at både ansatte og ledere i helseforetakene i for liten grad rapporterer om bierverv, og at systemene som er etablert for å rapportere og følge opp bierverv ikke brukes godt nok. I tråd med disse funnene vil det derfor kunne være ansatte i helseforetakene som ikke har rapportert at de har eierandeler i private virksomheter. Det er dessverre begrensede muligheter for helseforetakene til å fange opp eierinteresser som ikke er registrert direkte til dem. Helseforetakene har for eksempel ikke tilgang til skatteregistrer eller data som kunne ha avdekket dette. Jeg ba på bakgrunn av Riksrevisjonens undersøkelse de regionale helseforetakene om å følge opp Riksrevisjonens hovedfunn og anbefalinger om håndtering av bierverv. Dette skjedde i felles foretaksmøte i januar i år. Jeg har senere fulgte opp dette i felles oppfølgingsmøte med de regionale helseforetakene i juni i år, hvor jeg ba om at de regionale helseforetakene utvikler en plan for et felles forbedringsarbeid på dette området. Departementet vil i det videre oppfølgingsarbeidet også følge opp representantens spørsmål om registrering og rapportering av eierandeler i private medisinske institusjoner.