Skriftlig spørsmål fra Elise Waagen (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2205 (2017-2018)
Innlevert: 06.09.2018
Sendt: 06.09.2018
Besvart: 13.09.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Elise Waagen (A)

Spørsmål

Elise Waagen (A): Kan kunnskaps- og integreringsministeren redegjøre for status for arbeidet med å fremme ny sak til Stortinget om en ordning som sikrer elever på 1.–10. trinn minst én time fysisk aktivitet hver dag innenfor dagens timetall?

Begrunnelse

Viser til stortingsvedtak 106: Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget om en ordning som sikrer elever på 1.–10. trinn minst én time fysisk aktivitet hver dag innenfor dagens timetall.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen er opptatt av å legge til rette for at barn og unge skal ha rikelige muligheter til fysisk utfoldelse, både i skolen og i fritiden. Fysisk aktivitet er viktig for barn og unge, både i et helseperspektiv og i et utdanningsperspektiv.
I regjeringsplattformen står det blant annet at vi skal legge til rette for økt fysisk aktivitet i skolen og stimulere til et sunnere kosthold. I den pågående revideringen av læreplanverket er folkehelse og livsmestring ett av tre prioriterte tverrfaglige tema. Teamet skal integreres i relevante fag og både fysisk og psykisk helse er en naturlig del av temaet. Temaets innhold rammes inn i Overordnet del av læreplanverket – verdier og prinsipper i grunnopplæringen. Overordnet del er både førende for utformingen av læreplanen for fagene og den er en egen selvstendig del av læreplanverket.
I juni fastsatte Kunnskapsdepartementet de såkalte kjerneelementene for alle fagene som skal fornyes i fagfornyelsen. Kjerneelementene angir det mest betydningsfulle innholdet i et fag, det elevene må lære for å kunne mestre og anvende faget. I faget kroppsøving vektlegger kjerneelementene at faget skal preges av bevegelse og kroppslig læring, deltakelse og samspill i bevegelsesaktiviteter og uteaktiviteter og naturferdsel. Kjerneelementene vektlegger videre at faget skal bidra til å bygge god helse og gjøre elevene i stand til å ta gode helsevalg og stimulere til en aktiv livsstil livet ut.
Når det gjelder anmodningsvedtaket som representanten viser til så vil Kunnskapsdepartementet redegjøre for oppfølgingen av dette overfor Stortinget i Prop. 1 S (2018-2019).