Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2227 (2017-2018)
Innlevert: 07.09.2018
Sendt: 10.09.2018
Besvart: 17.09.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): I lys av særlige integreringsutfordringer i enkelte kommuner med høy befolkningsandel med innvandrerbakgrunn, er statsråden villig til å justere bosetningsanmodningene til å bosette en betydelig større andel i distriktskommuner på bekostning av større kommuner?

Begrunnelse

I svar på skriftlig spørsmål nr. 2172 henviser statsråden til kriterier for bosetningsanmodninger til kommunene i 2019 vil forelegges departementet. Hvilke eventuelle endringer av praksis dette vil innebære hadde gitt et nyttig innblikk i videre integreringsarbeid i mange kommuner.
En del av kommunene med en høy befolkningsandel med innvandrerbakgrunn har utfordringer med å sikre en hensiktsmessig spredt bosetning for å sikre god integrering. Bosetningen i utvalgte norske byer innebærer en skjevfordeling mellom områder med veldig høy andel innvandrerbefolkning, mens andre bydeler i samme by har uforholdsmessig liten andel innvandrere i befolkningen. En slik fordeling kan være uheldig for blant annet språkopplæring, sosiale forskjeller, bostandard og øvrig integrering. Statsråden har selv pekt på områder i Oslo som har særskilte utfordringer med integrering.
Statsråden oppgir i svar på spørsmål 2077 at totalt 36 kommuner med under 5000 innbyggere har blitt bedt om å bosette 369 flyktninger. IMDI viser på sine nettsider at det totale tallet for anmodninger i 2018 er 5350. Når halvparten av norske kommuner har under 5000 innbyggere er det bemerkelsesverdig at under 7 % av anmodninger om bosetninger går til denne halvdelen av kommunene.
Mediebildet har de siste uker vist til flere mottak i mindre kommuner som blir nedlagt selv om kommunen har ønsket å fortsette integreringsarbeidet. Representanten merker seg at man ikke benytter seg av muligheten til å opprettholde mottak med lang erfaring og kompetanse i mindre kommuner, og samtidig nedjustere bosetning i de større kommunene samtidig. Situasjonen med lavere ankomsttall kunne vært benyttet til å minske presset på storkommunene og sikret økt fokus på allerede bosatte i disse kommunene med en jevnere fordeling av bosetning i små og store kommuner.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Jeg viser til mine tidligere svar på spørsmål nr. 2001, 2077 og 2172 om samme tema. I svaret på spørsmål nr. 2172 understreket jeg at regjeringen enig i Stortingets vurdering om at det er avgjørende å ta hensyn til jobbmuligheter, resultater på sysselsetting etter endt introduksjonsprogram og tilfredsstillende kapasitet i kommunen ved fordeling av flyktninger, jf. Innst. 16 S (2017-2018), pkt. 3.3.5. Regjeringen er også opptatt av å sikre spredt bosetting og unngå segregering. Disse hensynene vil ivaretas når departementet tar endelig stilling til kriteriene for bosetting for 2019. Jeg tar sikte på å avklare dette så snart som mulig, slik at kommunene og IMDi kan starte arbeidet med bosetting for neste år.
Jeg vil for øvrig peke på at spørsmål som gjelder etablering og nedleggelse av mottak for asylsøkere ligger innenfor justis-, beredskaps- og innvandringsministerens ansvarsområde.