Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til finansministeren

Dokument nr. 15:2289 (2017-2018)
Innlevert: 17.09.2018
Sendt: 18.09.2018
Besvart: 25.09.2018 av finansminister Siv Jensen

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Saken med kraftmilliardæren fra Grimstad representerer en alvorlig uønsket hendelse i et varederivatmarked som er viktig for blant annet kraftindustrien, én av Norges mest sentrale industrier. I forskrift for posisjonsgrenser for varederivater opereres det med generelle grenser på 25 og 50 prosent – langt over det nivået som viste seg problematisk i denne saken.
Vil statsråden endre forskriften, vil hun gjennomføre andre tiltak, eller er hun komfortabel med den misligholdsrisikoen som er avdekket?

Begrunnelse

En spekulasjon i kraftderivater gikk alvorlig galt i forrige uke, og kraftspekulanten fra Grimstad satt igjen med et tap på svimlende 114 millioner euro som han ikke kunne gjøre opp. Tapet måtte dekkes inn av uskyldige tredjeparter, deriblant flere offentlig eide kraftselskaper.
Et varederivatmarked kan benyttes enten for å redusere eller håndtere risiko (typisk fra kraftselskaper eller andre industrielle aktørers side) eller for spekulasjon (som i tilfellet fra Grimstad). Ut fra et industrielt perspektiv er det den risikoreduserende funksjonen som er hovedpoenget med varederivatmarkedet. Denne funksjonen kan vanskelig oppfylles dersom det foreligger risiko for tapsmislighold fra spekulanters side – især mislighold i det omfang vi her taler om. Nasdaq og bransjen synes å peke på myndighetenes (manglende) regulering når ansvar skal fordeles for hendelsen – selv har de visstnok gjort alt riktig innenfor eksisterende regelverk. Statsråden bes komme på banen og bidra til å sikre et velfungerende varederivatmarked som industrien kan dra nytte av.

Siv Jensen (FrP)

Svar

Siv Jensen: Saken det vises til i spørsmålet, gjelder mislighold av marginkrav ved clearing av kraftderivater for et av medlemmene hos Nasdaq Clearing AB, som er en sentral motpart for clearing av bl.a. derivatkontrakter. Nasdaq Clearing AB har svensk konsesjon og er under tilsyn av det svenske finanstilsynet, Finansinspektionen.
Den sentrale motparten fastsetter marginkrav for medlemmenes samlede derivatposisjoner. Disse marginkravene skal fange opp den finansielle risikoen i den samlede porteføljen som det enkelte medlem av den sentrale motparten har til clearing. Den såkalte EMIR-forordningen i EU gir regler for fastsettelse av marginkrav.
I spørsmålet vises det til posisjonsgrensene som fastsettes for varederivater. Reglene for posisjonsgrenser gjelder for handelen i varederivater på børser og andre handelsplasser, og begrenser hvor stor posisjon en investor kan ha i hvert enkelt varederivat. I Norge er posisjonsgrensene regulert i en forskrift som bygger på ny verdipapirregulering i EU (MiFID II), og Finanstilsynet har fastsatt posisjonsgrenser for kraftderivatene som handles på Nasdaq Oslo ASA. Posisjonsgrensene skal bidra til å redusere risikoen for alvorlige forstyrrelser i de underliggende varemarkedene, og har dermed et annet formål enn å begrense investorers samlede finansielle risiko knyttet til derivathandel.
Den svenske Finansinspektionen har varslet at de vil følge opp saken overfor Nasdaq Clearing AB. Finanstilsynet deltar i tilsynskollegiet for Nasdaq Clearing AB, som ledes av Finansinspektionen, og vil ha nær kontakt med Finansinspektionen i deres oppfølging av saken. Finanstilsynet vil i tillegg følge opp overfor Nasdaq Oslo ASA for å vurdere mulige uheldige virkninger for de berørte markedene.
Det er viktig at tilsynsmyndighetene aktivt følger opp slike hendelser, og jeg har tillit til at Finanstilsynet utvikler reguleringen av det norske markedet på en god måte.