Skriftlig spørsmål fra Siri Gåsemyr Staalesen (A) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:2295 (2017-2018)
Innlevert: 17.09.2018
Sendt: 18.09.2018
Besvart: 26.09.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Siri Gåsemyr Staalesen (A)

Spørsmål

Siri Gåsemyr Staalesen (A): Oslo kommune søkte i desember 2017 Arbeids- og velferdsdirektoratet om å få dispensasjon fra reglene om taushetsplikt, slik at NAV-kontorene kan gi opplysninger om foreldre og barns oppholdssted. Oslo kommune fikk avslag.
Mener statsråd Haugli at det viktigere å ivareta taushetsplikt fremfor barns grunnlovfestede rett til skolegang og hva gjør statsråden for øvrig for å motvirke at foreldre etterlater barn i utlandet?

Begrunnelse

En ny rapport fra IMDi viser en dobling i antall barn etterlatt i utlandet, særlig i Pakistan og Somalia, skoler erfarer at NAV kan ha opplysninger om elevers oppholdssted men NAV deler ikke personopplysninger med andre etater på grunn av taushetsplikt selv om mulighet for informasjonsdeling er avgjørende.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Barns rett og plikt til grunnskoleopplæring er viktig, og skal ivaretas. Regjeringen er svært bekymret for barn som ikke møter opp til skolestart og har derfor allerede tatt flere grep siden vi tiltrådte.
Ut i fra tilbakemelding jeg har fått, tyder mye på at det trolig er ganske få tilfeller der arbeids- og velferdsforvaltningen har opplysninger om hvor barn til tjenestemottakere faktisk oppholder seg som kommunen ikke har selv. Samtidig kan det heller ikke utelukkes at forvaltningen i noen tilfeller har slik informasjon. Det blir likevel galt å stille rett til opplæring opp mot det å ivareta taushetsplikt. Generelt sett er taushetsplikten en del av personvernet, som er en grunnleggende rettighet for barn og voksne. Etater og virksomheter må også forholde seg til eksisterende lov- og regelverk.
Den konkrete saken dette spørsmålet gjelder har funnet en løsning. Jeg er gjort kjent med at Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsetaten i Oslo kommune hadde et møte 18. september. I møtet ble kommunens behov for opplysninger fra arbeids- og velferdsforvaltningen i forbindelse med arbeidet med å følge opp barn som ikke møter til skolegang, gjennomgått på nytt. Basert på de opplysningene som fremkom i møtet, har direktoratet nå besluttet å gi dispensasjon fra taushetsplikten etter NAV-lovens § 7 fjerde ledd i tilfeller der Oslo kommune ved Utdanningsetaten godtgjør at de i det enkelte tilfellet knyttet til konkrete barn, har behov for opplysninger fra Arbeids- og velferdsetaten for å ivareta sin plikt etter opplæringsloven § 13-1.
Innsatsen mot negativ sosial kontroll og arbeidet for å sikre at unge har frihet til å bestemme over eget liv er en oppgave som regjeringen prioriterer. Opplysningene fra IMDI om at det er en økning i antall barn som rapporteres etterlatt i utlandet gir grunn til bekymring, og konsekvensene slike opphold kan få for hvert enkelt barn er like alvorlig uansett hvor mange de er. Regjeringen følger opp tiltakene i handlingsplanen mot negativ sosial kontroll, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse (Retten til å bestemme over eget liv (2017–2020)), samtidig som det vurderes ytterligere konkrete tiltak for å hindre at barn utsettes for omsorgssvikt i forbindelse med ufrivillig opphold i foreldrenes hjemland.
I praksis kan det være svært krevende for norske myndigheter å gi bistand til barn og unge som er etterlatt i utlandet. Det forebyggende arbeidet mot denne type opphold er sentralt. Arbeids- og sosialdepartementet tar sikte på å sende et forslag om innstramminger i retten til barne- og ektefelletillegg ved opphold i utlandet, på alminnelig høring i løpet av 2018. Ett av formålene med forslaget er å bidra til å forebygge slike handlinger.