Skriftlig spørsmål fra Tore Hagebakken (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:2 (2018-2019)
Innlevert: 01.10.2018
Sendt: 01.10.2018
Besvart: 10.10.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Tore Hagebakken (A)

Spørsmål

Tore Hagebakken (A): Vil statsråden bidra til at Fagskolen Innlandet skal kunne utvide antallet studieplasser, slik at en bedre møter behovet i søkermassen og arbeidslivet?

Begrunnelse

Fagskolen Innlandet er Norges største offentlige fagskole med ca. 1100 studenter. Statsråden besøkte for øvrig skolen ganske nylig.
Da Kunnskapsdepartementet fordelte midler til nye studieplasser våren 2018, fikk Fagskolen Innlandet tildelt 23 nye studieplasser. For en skole som fikk 40 prosent flere primærsøkere til sine studier fra 2017 til 2018, oppleves det som et paradoks at skolen ikke får økonomiske rammer til å kunne tilby et antall studieplasser som svarer opp behovet i søkermassen og arbeidslivet. Fagskolen Innlandet ville trolig kunnet tilby om lag 100 flere studenter plass ved skolen skoleåret 2018-2019 dersom økonomien hadde tillatt det, og her får en mye for pengene.
Samfunnets behov for fag- og yrkesfaglærte er udiskutabelt, noe blant annet NHO sitt Kompetansebarometer viser. 53 prosent av bedriftene sier at de trenger folk med fagskoleutdanning. Videre melder arbeidslivet, deriblant Norsk Industri, om at modulbaserte og kortere utdanninger er ønsket fra deres medlemmer. NHO støtter også dette synet. Fagskolene svarer opp næringslivets behov for å drive skreddersydd kompetanseheving gjennom sine utdanninger. Utdanningene er ofte fleksible i form og innhold, noe som gjør at arbeidslivet kan drive kompetanseutvikling uten at arbeidskraften tas ut av produksjonen. Fagskolelovverket tillater stor grad av fleksibilitet når det gjelder lengde, innhold og omfang i studiene. Fagskolene representerer derfor et velfungerende og økonomisk gunstig virkemiddelapparat som er tråd med politiske ambisjoner både på regionalt og nasjonalt nivå.
For øvrig oppleves dagens finansieringsordning for fagskoler som en begrensende rammefaktor som ikke stimulerer til så rask vekst som markedsbehovet tilsier. For fagskoler som opererer i spenningsfeltet mellom å være en ryddig forvalter av offentlige midler og en markedstilpasset utdanningstilbyder, er dette krevende.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Kunnskapsdepartementet tildeler tilskudd til fagskoleutdanning til fylkeskommunene, som har ansvar for å fordele tilskuddet videre til private og offentlige fagskoler. Tilskuddet består av et resultatbasert tilskudd og et grunntilskudd. Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys akkreditert fagskoleutdanning i samsvar med behovet for kompetanse lokalt, regionalt og nasjonalt, jf. Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleloven) § 3.
Det er opp til den enkelte fylkeskommune hvilke prinsipper som legges til grunn for fordelingen av tilskudd, men fylkeskommunen skal bidra til et mangfold av private og offentlige tilbydere.
Det er fylkene hvor Fagskolen Innlandet har studiesteder som prioriterer hvor mye tilskudd fagskolen skal få. Det er en åpen budsjettramme for resultatbasert tilskudd, slik at fylkeskommunene vil få økt tilskudd fremover dersom avlagte studiepoeng totalt i hvert fylke øker.
I 2018 tildelte regjeringen 638 nye toårige studieplasser til fagskoleutdanning. Midlene ble tildelt fylkeskommunene på bakgrunn av enkeltsøknader fra fagskoler, som fylkeskommunene prioriterte. Alle fagskoler hadde mulighet til å fremme behov for nye studieplasser for tilhørende fylkeskommunene, enten ved eksisterende utdanningstilbud eller ved nye utdanningstilbud. Det var spesifisert i utlysningen at utdanningstilbud som det ble søkt om nye studieplasser til skulle være NOKUT-godkjent, og alle utdanningstilbud som var godkjente innen 23. mars, ble tildelt studieplasser.
Fagskolen Innlandet søkte om studieplasser til ni ulike utdanningstilbud innenfor tekniske fag og helsefag. Seks av disse var ikke NOKUT-godkjent innen fristen, og ble derfor heller ikke lagt til grunn i vurderingen av tildelingen. I 2019 er det ikke foreslått å opprette flere nye studieplasser, men regjeringen foreslår å øke tilskuddet til fagskolene med 45,3 mill. kroner for å følge opp satsingen fra 2018.
Regjeringen har i statsbudsjettet for 2019 også foreslått at det skal være en nedre grense for hva en fylkeskommune som minimum skal få i tilskudd til fagskoleutdanning. Den nedre grensen er satt til 5 mill. kroner. Hedmark fylkeskommune, hvor Fagskolen Innlandet har studiesteder, er ett av to fylker som blir kompensert som følge av dette i 2019-budsjettet, og får dermed en økning i tilskudd i 2019 på 30 pst. fra 2018.
I revidert budsjett for 2018 ble det bevilget 10 mill. kroner til søkbare midler til å utvikle fleksible videreutdanningstilbud innenfor teknologi og digitale løsninger, blant annet ved fagskolene. I statsbudsjettet for 2019 foreslår regjeringen å øke bevilgningen til ordningen til 37 mill. kroner.
Det er også mulig for fagskolene å søke om fagområdegodkjenning, slik at de selv har fullmakt til å opprette nye fagskoleutdanninger innenfor avgrensede fagområder. Dette gir fagskolene en mulighet til å utvikle tilbud som raskt kan tilpasses arbeidslivets behov.