Mona Fagerås (SV): Hvordan har prosessen vært, har kunnskapsministeren vektlagt god involvering fra fagmiljøene i arbeidet med å utarbeide planen om å styrke de praktisk estetiske fagene, inklusiv rekruttering av lærere, og når tar kunnskapsministeren sikte på at denne blir fremmet på Stortinget?
Begrunnelse
I forbindelse med stortingsmelding 28 (2015-2016) vedtok stortinget følgende:
"Stortinget ber regjeringen komme tilbake til stortinget med en plan for hvordan de praktisk estetiske fagene i skolen kan styrkes på kort og lang sikt. Planen må også omhandle rekrutering av kvalifiserte lærer til de praktisk-estetiske fagene."
I et intervju med Utdanningsnytt i 2017 viste tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Iversen til at regjeringen bevilget 30 mill. kroner til videreutdanning for lærere i praktisk estetiske fag og varslet at målet på sikt var å stille kompetansekrav for undervisning i disse fagene. Statistisk sentralbyrå sin undersøkelse om lærernes kompetanse fra 2014 ble brukt som begrunnelse for regjeringens tiltak og denne viste at en svært andel av lærerne i praktisk estetiske fag manglet faglig fordypning. 54 % av lærerne som underviste i mat og helse, 44 % av lærerne i kunst og håndverk, 41 % av lærerne i kroppsøving og 38 % av lærerne som underviste i musikk hadde ingen studiepoeng i faget. Ikke bare regjeringen var bekymret for disse fagenes ståsted og kvaliteten i skolen, og nettopp derfor samlet et flertall av partiene på Stortinget seg bak en helhetlig plan for å styrke kompetansen og rekruttere kvalifiserte lærere til alle de praktisk estetiske fagene.
Spørsmålsstiller har merket seg at regjeringen til tross for sin bekymring for fagene, enda ikke har fremmet en slik plan for Stortinget. Dette skyldes kanskje at arbeidet har vært omfattende, men jeg mener det nå haster med å få satt planen ut i livet og jeg forutsetter at når den først foreligger så vil den ivareta alle de praktisk estetiske fagene, og at tiltakene er tuftet på faglige innspill fra sektoren.