Skriftlig spørsmål fra Emilie Mehl (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:99 (2018-2019)
Innlevert: 10.10.2018
Sendt: 11.10.2018
Besvart: 17.10.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Emilie Mehl (Sp)

Spørsmål

Emilie Mehl (Sp): Medfører det riktighet at tallgrunnlaget for løsningen som skal gi innsparingene på ca. 300 mill. i verksted- og vedlikeholdsorganiseringen ikke har vært tilgjengelig for grensjefene, kan statsråden avklare om grensesnittet mellom operative sjefer og logistikkorganisasjonen er avklart, og hvordan vil statsråden sikre at fremtidig løsninger gir riktig innsparing og at de gir de mest kosteffektive løsningene og ivaretar operative sjefers behov på best mulig måte?

Begrunnelse

Det fremgår av artikkel i Nordlys 25 aug. 2018 at Forsvarssjefen har besluttet et nytt konsept for hvordan vedlikeholdsarbeidet i Forsvaret skal organiseres, og spesielt at Hærens verksteder overføres til FLO. Videre skal FLO og styrkesjefene ferdigstille sine gjennomførings- og innsparingsplaner i løpet av kort tid.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 11. oktober 2018 med spørsmål fra stortings-representant Emilie Enger Mehl om innsparinger i vedlikeholdsvirksomheten i Forsvaret.
Gjennom identifiserte tiltak skal Forsvaret realisere betydelige gevinster gjennom forbedring og effektivisering. Det gjøres for å kunne realisere en bærekraftig og kostnadseffektiv forsvarsstruktur og dermed styrke forsvarsevnen. Forsvarsdepartementet har gjennom grunnlagsarbeid knyttet til langtidsplanen identifisert at det vil kunne være mulig å realisere gevinster i størrelsesorden 300 millioner kroner innenfor vedlikeholdsvirksomheten i Forsvaret gjennom mer effektiv drift av virksomheten. I tillegg er det pekt på en rekke kvalitative gevinster.
Gjennom Stortingets behandling av Innst. 62 S (2016–2017) til Prop. 151 S (2015–2016) Kampkraft og bærekraft ble det gitt tilslutning til at logistikkvirksomheten i Forsvaret skal effektiviseres og tilpasses styrkestrukturen. Her ble det også gjort rede for at tjenester knyttet til forsyning og vedlikehold i større grad skal baseres på bruk av sivile leverandører. Dette gir fordeler som effektiv utnytting av ressursene, økt reaksjonsevne og fleksibilitet, større operativt handlingsrom, forbedret utholdenhet og økt operativ tilgjengelighet.
Forsvarsdepartementet styrer Forsvaret på et overordnet nivå om gevinstrealisering på om lag 1,4 milliarder kroner 2017-kronar som skal oppnås i løpet av 2020, men ikke i detalj på hvordan dette skal gjøres.
Forsvaret har med bakgrunn i oppdrag gitt i Iverksettingsbrev til Forsvarssektoren 2017–2020 utarbeidet en plan for hvordan vedlikeholdsvirksomheten skal forbedres og effektiviseres. I Prop. 1 S (2018–2019) er det gjort rede for hvordan Forsvaret planlegger å gjøre dette. Blant annet vurderes tiltak knyttet til organisering og intern drift, og det legges opp til strategisk samarbeid med forsvarsindustrien. Forsvaret er selv ansvarlig for å finne de gode løsningene for hvordan vedlikeholdsvirksomheten kan forbedres og effektiviseres. Forsvarssjefen har i sin oppdragsløsning et helhetlig ansvar for at løsningen er kosteffektiv, men samtidig ivaretar Forsvarets operative behov. Detaljene i hvordan Forsvaret planlegger å realisere gevinstene er ikke mottatt i departementet. Forsvaret opplyser at arbeidet med å løse oppdraget fortsatt pågår og at det ikke er tatt noen endelige avgjørelser i saken.
Jeg mener det vil være mulig å realisere gevinster i vedlikeholdsvirksomheten i Forsvaret gjennom mer effektiv drift. Dette støttes i både interne og eksterne analyser som er gjennomført. Vedlikeholdet må tilpasses til den operative virksomheten og vil benytte forsvarsindustrien der det er mulig og kosteffektivt.