Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:221 (2018-2019)
Innlevert: 24.10.2018
Sendt: 25.10.2018
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 06.11.2018 av forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): I dag skriver vi 24. oktober og fortsatt venter flere elever og studenter på sin utbetaling av borteboerstipend. Uten foreldre som stiller opp eller muligheter for å få et ordinært banklån vil noen av våre ungdommer allerede falle fra før de har begynt.
Vil statsråden stille krav om at saksbehandlingstida til Lånekassen går ned?

Begrunnelse

I Norge har vi ei målsetting om like muligheter for våre barn når det gjelder valg av utdanning. Derfor har vi etablert ei stipendordning som er både behovsprøvd og ei ordning med borteboerstipend. Statens lånekasse sier ved henvendelse fra elever i videregående at saksbehandlingstiden på søknad om lån/stipend er på 12-14 uker. Mens det på deres hjemmesider står at ordinær saksbehandlingstid er 6-8 uker.
Å få ned saksbehandlingstida til Lånekassen til 1-2 uker er både mulig og vil ha stor betydning for målet om å ha like muligheter.

Iselin Nybø (V)

Svar

Iselin Nybø: Utdanningsstøtte forvaltes av Statens lånekasse for utdanning, jf. Lov om utdanningsstøtte. Kunnskapsdepartementet oppnevner et styre for Lånekassen, og det er delegert til etaten å administrere hvordan de skal nå de målene som er satt innenfor de økonomiske rammebetingelsene som er gitt. Det settes fra departementet mål om brukervennlige, raske og korrekte tjenester, og krav om effektiv og sikker forvaltning av utdanningsstøtteordningene.
Før en søknad om stipend i videregående opplæring kan behandles ferdig må enkelte vilkår oppfylles:

- lærestedet må ha meldt inn at søker har møtt til undervisning (en gang hvert semester).
- søker må ha registrert et gyldig kontonummer.
- søker må ha signert avtalen om støtte.

Lånekassen melder at de hittil i år har mottatt vel 40 000 søknader om bostipend fra elever i videregående skole, og 99 % av søknadene er ferdig behandlet. Nærmere 60 % av disse søknadene er behandlet helmaskinelt, og søkeren har mottatt penger i løpet av noen få dager. En del av søknadene er imidlertid mer komplekse og må vurderes manuelt av en saksbehandler.
Perioden medio august – oktober er høysesong for søknader som må behandles manuelt. Behandlingstiden er derfor noe høyere enn resten av året. De aller fleste søknadene som må behandles manuelt er imidlertid besvart innenfor 6 – 8 uker. Behandlingstiden for bostipend er omtrent som for alle andre søknader om støtte på denne tiden av året.
Dersom Lånekassen må etterspørre ytterligere dokumentasjon fra søkeren før søknaden kan behandles, kan det i enkelte tilfeller ta noe lenger tid i den aller travleste høysesongen. Videre kan det skje at en søker har fått ferdigbehandlet en søknad, men ønsker ny behandling og derfor sender inn nye opplysninger. I sistnevnte tilfelle kan saksbehandlingstiden komme opp i 10–14 uker.
På forespørsel har Lånekassen gjort en vurdering av om det er mulig å redusere behandlingstiden til 1-2 uker slik spørsmålsstiller viser til. De skriver følgende:

"Innkomst av søknader om støtte er spesielt stor på høsten med en ganske ekstrem høysesong i perioden medio august til oktober. Det vil være altfor kostbart å bemanne for toppen da mange saksbehandlere da ikke vil ha oppgaver resten av året. Manuell saksbehandling i Lånekassen krever lang opplæring i og med at det er de mest komplekse sakene som må behandles manuelt. Det er derfor heller ikke mulig å bemanne toppen av høysesongen med vikarer."

Lånekassen arbeider kontinuerlig med tiltak som kan bidra til å redusere behandlingstiden, herunder å øke andelen søknader som kan behandles maskinelt, informasjonstiltak rettet mot søkere og oppfordring til å søke tidlig for å unngå at alle søknadene kommer samtidig på høsten.