Carl I. Hagen (FrP): Hva ville beregnet proveny for bilavgifter bli i 2018 dersom alle el-biler i stedet hadde vært vanlige bensin og dieseldrevede biler fordelt på drivstoffavgifter og kjøpsavgifter, og har det vært vurdert å la el-biler ha samme avgifter som andre biler og erstatte særavgiftsystemet med subsidier eller tilskuddsordninger postert på et eget kapittel og poster som en utgift på statsbudsjettet?
Begrunnelse
I den offentlige debatt er det en voksende debatt om hva klimapolitikken koster på forskjellige områder og særlig hvilke inntekter staten går glipp av som følge de gunstige avgiftsvilkår. Dersom disse kostnader ikke hadde kommet i form av reduserte inntekter, men heller vært utgiftsført på budsjettet som subsidier eller støtte måtte de ha vært satt opp mot andre formål som bevilgninger til helsevesen, eldreomsorg, fattigdomsbekjempelse, forsvar, politi, domstoler, bistand, kultur, samferdsel, etc. Når det nå i realiteten brukes enorme midler til ulike såkalte klimatiltak for å redusere utslipp av den livsgivende gassen CO2 er det naturlig å få kostnadene frem i lyset for den alminnelige debatts skyld.