Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til klima- og miljøministeren

Dokument nr. 15:396 (2018-2019)
Innlevert: 16.11.2018
Sendt: 19.11.2018
Besvart: 27.11.2018 av klima- og miljøminister Ola Elvestuen

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): Vil statsråden ta initiativ til å be Enova sette i verk en egen støtteordning for utbygging av grunninfrastruktur for elbillading i borettslag og sameier, eller i alle fall utrede en slik ordning?

Begrunnelse

Skal vi nå målet om at alle nye biler som selges i 2025 er nullutslippsbiler er det viktig å sørge for at folk har mulighet til å lade elbilen hjemme. I dag kan det være en utfordring for folk som bor i sameier og borettslag, og investeringene for å få dette til kan være store. Det er derfor behov for en viss støtte. Enkelte kommuner tilbyr dette allerede men etterspørselen er ofte større enn kommunen kan klare å håndtere.
22. mars 2017 fremmet Venstre og SV følgende forslag i Stortinget: "Stortinget ber regjeringen pålegge Enova å opprette en utløsende støtte ordning hvor boligbygg kan søke om støtte til nødvendige infrastruktur investeringer for å tilby beboere å sette opp ladepunkt. Selve ladepunktet bekostes av den enkelte bruker eller borettslag."

Ola Elvestuen (V)

Svar

Ola Elvestuen: Regjeringen fører en offensiv elbilpolitikk, med miljøgevinster for luftkvaliteten og kutt i CO2-utslipp. Regjeringens ambisjon er å halvere utslippene fra transportsektoren innen 2030, med teknologisk utvikling i ulike deler av transportsektoren. Støtteordningene har vært en stor suksess, og til nå i år er 29 prosent av nybilregistreringene, inkludert bruktimport, elektriske biler.
Gjennom Miljødirektoratets tilskudd til klimatiltak (Klimasats) gis det støtte til prosjekter som innebærer elbillading. Lokale myndigheter er også viktige i dette arbeidet i det de bidrar til å få på plass blant annet gatelading.
Regjeringen har som mål at vi skal ha et landsdekkende hurtigladersystem i Norge. Det er nødvendig med offentlig innsats for å sørge for at vi har et nasjonalt ladenettverk. Samtidig må vi forvente at markedet bidrar. Regjeringen arbeider nå med en handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff som vil omhandle både land og sjø og skal samsvare med måltallene i NTP. I dette arbeidet legges det til grunn at utbygging av infrastruktur skal være markedsdrevet. Samferdselsdepartementet gjennomførte et innspillsmøte 17. april i år og har mottatt 50 innspill som nå er til vurdering.
Når det gjelder lading i borettslag og sameier er det erfaringsmessig andre faktorer enn kun pris som hindrer eller trenerer investeringer. Dette understrekes blant annet av at verdien på parkeringsplassen eller leiligheten i mange tilfeller vil kunne stige betydelig i verdi etter installasjon av elbillader. Bedre informasjon og rådgivning kan gjøre det enklere for borettslag å ta informerte avgjørelser.
Enova følger med på utviklingen i lademarkedet og tilpasser sine programmer slik at de bidrar til å få på plass den nødvendige infrastrukturen og bygger opp under et kommersielt lademarked. Klima- og miljødepartementet styrer Enova på et overordnet nivå, hovedsakelig gjennom fireårige styringsavtaler. Det er innenfor styringsavtalen opp til Enova å utvikle programmer og tildele støtte til enkeltprosjekter.
Under behandling av ny eierseksjonslov våren 2017, foreslo en enstemmig stortingskomité en regel som gir den enkelte seksjonseier, med samtykke fra styret, rett til å anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider. Stortinget vedtok denne regelen. Formålet med reguleringen er å styrke beboeres rett til etablering av ladeinfrastruktur.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet utreder nå om borettslagsloven bør gi andelseiere rett til å anlegge ladepunkt for elbil i tilknytning til sin parkeringsplass. KMD tar sikte på å komme tilbake til Stortinget om spørsmålet om regulering i borettslagsloven i løpet av våren 2019.