Skriftlig spørsmål fra Arild Grande (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:480 (2018-2019)
Innlevert: 29.11.2018
Sendt: 29.11.2018
Besvart: 06.12.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Hva vil statsråden gjøre mer av for å forhindre sosial dumping, tvangsarbeid og menneskehandel i norske farvann og i norsk økonomisk sone, og på hvilken måte vil han eksempelvis sikre en bedre kontroll, sanksjoner, og kompetanse på dette området fra Sjøfartsdirektoratet og Kystvaktens side?

Begrunnelse

I debatten knyttet til Interpellasjon fra representanten Torgeir Knag Fylkesnes til næringsministeren 27. november 2018 i Stortinget så stilte statsråden selv spørsmålet; «Hva kunne vi gjort mer av? Er det noe som kunne vært gjort bedre?» Og han konkluderte selv med at myndighetene ikke har gjort nok.
Undertegnede lurer i den forbindelse på hvilke konkrete tiltak statsråden vil iverksette for at sjøfolk og fiskere i norske havområder samt i norsk økonomisk sone ikke blir utsatt for sosial dumping, tvangsarbeid og menneskehandel, samt på hvilken måte statsråden vil forsikre seg om at dette arbeidet blir prioritert fra ansvarlige underliggende etater i fremtiden.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Jeg har invitert Sjøfartsdirektoratet til et møte på nyåret for å drøfte forholdene som er avdekket i Dagbladets reportasjeserie, og for å se nærmere på hva vi kan lære av saken. En sentral oppgave for Sjøfartsdirektoratet som tilsynsmyndighet er å påse at skip i Norge er trygge arbeidsplasser, og at arbeids- og leveforholdene til de som jobber om bord er gode. For meg er det viktig at vi har et system som setter oss i best mulig stand til å følge opp dette, – også overfor utenlandske fartøy i norske farvann, for eksempel fartøy som fisker i norsk sone eller lander fangst på norske mottak.
Samtidig vil jeg understreke at vår kontroll av utenlandske skip aldri vil erstatte de forpliktelser som hører til den ansvarlige flaggstaten, i dette tilfellet Latvia. Det er i første rekke Latvias ansvar å sertifisere og kontrollere de aktuelle skipene, og å påse at forholdene om bord er i tråd med gjeldende internasjonale og europeiske regler. Denne aktuelle saken vil derfor bli tatt opp i våre møter med EU om skipsfartssaker.
Jeg vil også forsikre meg om at Sjøfartsdirektoratet har et godt samarbeid med de øvrige etatene som har et ansvar i saker som denne og med Kystvakten. Ved mistanke om alvorlige kriminelle forhold som tvangsarbeid og menneskehandel vil fremfor alt politiet ha en sentral rolle. Regjeringen har de siste årene økt bevilgningene til Kripos for å styrke innsatsen mot menneskehandel, og politiet har fått øremerkede midler for å etablere spesialistgrupper mot menneskehandel i alle politidistrikt.
Jeg vil fremheve at Norge har en pådriverrolle internasjonalt i kampen mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske og fiskerikriminalitet. Fiskerikriminalitet er en samlebetegnelse som omfatter alle straffbare forhold, inkludert ulovlig fiske, skattekriminalitet, tollsvindel, bedrageri, korrupsjon, menneskehandel i form av tvangsarbeid i fiskerisektoren, menneskesmugling og narkotikasmugling. For å effektiv bekjempe denne typen kriminalitet er vi avhengig av at ulike lands kontrollmyndigheter og politi samarbeider på tvers av landegrenser.