Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:514 (2018-2019)
Innlevert: 04.12.2018
Sendt: 05.12.2018
Besvart: 12.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): I ett år har bilister betalt henholdsvis 31 og 76 kroner hver gang de passerer to bompengestasjoner, en nord og en sør for kommunesenteret Trofors i Grane på Helgeland. Bompengene skulle være det lokale veibidraget. Nå er folk svært oppgitte etter å ha fått beskjed om at utbedringen av de sørligste veistrekningene på E6 i Nordland likevel ikke skal gjennomføres.
Hva mener ministeren om dette, og hva kan han gjøre for å rette opp i situasjonen?

Begrunnelse

I fjor ble det satt opp to bompengestasjoner, en nord og en sør for kommunesenteret Trofors i Grane på Helgeland, i følge NRK Nordland.
Bompengene skulle være kommunens bidrag til den store utbedringen av E6 på Helgeland som pågår. Derfor har bilister og vogntog siden september i fjor betalt henholdsvis 31 og 76 kroner hver gang de passerer, mens kommunen har garantert for delfinansieringen av veiprosjektet. Pengene skulle blant annet gå til å utbedre den kanskje aller dårligste delen av E6 gjennom Nordland, nemlig den delen av E6 som går langs Majavatn helt sør i fylket.
I Grane har de betalt bompenger og ventet på at den sørligste delen av veipakken skulle bli utbedret. Nå sitter de igjen med svarteper. Innbyggerne får nå faktisk ikke den veien de har vært med på å betale for.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg vil vise til at E6 Helgeland sør omfattar to delprosjekt, ein vegutviklingskontrakt som opphaveleg omfatta sju delstrekningar, og prosjektet Kappskarmo – Brattåsen – Lien der tradisjonelle konkurranseformer blir nytta, jf. Prop. 148 S (2014-2015).
Anleggsarbeida på vegutviklingskontrakten starta i mai 2017. På prosjektet Kappskarmo – Brattåsen – Lien starta anleggsarbeida på delstrekningen Kappskamo – Brattåsen – Svenningelv i august 2018. Kostnadene for vegutviklingskontrakten vart høgare enn føresett, og i samband med detaljprosjekteringa av strekningen vidare frå Svenningelv til Lien er det avdekka vanskelege grunnforhold. Den siste kostnadsgjennomgangen til Statens vegvesen inneber derfor at prognosen for sluttkostnad er auka med om lag 860 mill. kr ut over fastsett styringsramme og om lag 390 mill. kr ut over fastsett kostnadsramme for prosjektet. I forhold til det som er lagt til grunn i Prop. 1 S (2018-2019), er prognosen for sluttkostnad auka med om lag 490 mill. kr. Dette viser at kostnadsstyringa i vegprosjekt framleis kan betrast.
Som omtalt i Prop. 148 S (2014-2015), er både E6 Helgeland nord og E6 Helgeland sør meir fleksible enn enkeltprosjekt ved at omfanget av utbygginga som inngår i vegutviklingskontraktane, kan tilpassast økonomiske rammer. Det er lagt opp til at utbygginga kan styrast mot ein fastsett sluttsum ved å bruke opsjonsvilkår i kontraktane. For E6 Helgeland sør var dei to sørlegaste delstrekningane slike opsjonstrekningar som kunne takast ut av kontrakten dersom dette skulle bli nødvendig. Statens vegvesen har dessverre sett det nødvendig å gjere dette.
Sjølv om opsjonsstrekningane Trøndelag grense – Majahaugen (4,2 km) og Flyum – Kappfjellia (5,5 km) er tatt ut av prosjektet, blir det gjennomført ei omfattande utbygging av E6 i Grane kommune. Eg viser i den samanhengen til at av dei resterande om lag 70 km som skal utbetrast/byggjast om, ligg om lag 40 km i Grane kommune. Bompengane som er samla inn vil vere med å finansiere denne utbygginga.
Regjeringa vil utover dette halde fram sitt arbeid for å redusere bompengane.