Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:530 (2018-2019)
Innlevert: 06.12.2018
Sendt: 06.12.2018
Besvart: 13.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Hva vil statsråden gjøre for å bygge opp igjen tilliten til behovet for bompenger og regjeringens prosjekt med store bomselskap?

Begrunnelse

Ministeren, og regjeringspartienes representanter, har gjentatte ganger løftet Bomselskapet Fered AS fram som et av regjeringens grep for å effektivisere den stadig økende mengde bompengeprosjekter. Nå viser det seg at det er utfordringer knyttet til innkrevingen av bompenger, spesielt på nord-Jæren. Etter bomringen på nord-Jæren åpnet 1.oktober, ble det klart at bilister som hadde tegnet avtale ikke ble gitt mulighet til å sjekke saldo eller kontrollere om passeringene var korrekt registrert. Det gikk nærmere en måned før registrerte passeringer og saldo ble tilgjengelig for kundene. Dette ble ingen avtalekunder informert om før den nye bomringen ble innført. Dette skapte, i et område med mye uro knyttet til innføring av rushtidsavgift, ytterligere svekkelse av tilliten til systemet. Nå er det blitt kjent at kunder kan være feilaktig fakturert for rushtidsavgift. Ferdes administrerende direktør sier til Stavanger Aftenblad at en feil ved registreringen er oppdaget, og omfanget er uklart, men at de antar at feilen har rammet noen tusener av bilistene som har passert i bomringen. Dette er lite tillitvekkende i et område der det er mye uro knyttet til innføringen av rushtidsavgift.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Bypakke Nord-Jæren blei vedteke i Stortinget i 2016, jf. Prop. 47 S (2016-2017)/Innst. 214 S (2016-2017). I bompengeopplegget er det lagt til grunn tidsdifferensierte takstar med dobbel takst i rushtidsperiodane på kvardagar. Vidare er det lagt til grunn timesregel, som i samsvar med dei lokale vedtaka inneber at ein berre skal betale for den første passeringa i løpet av ein time. Det nye innkrevjingssystemet blei innført som planlagt 1. oktober 2018.
I samband med innføringa av det nye bompengeopplegget er det avdekt utfordringar knytt til timesregelen. Eg er orientert om at mange bilistar er feilfakturerte som følgje av ein teknisk feil. Desse bilistane er blitt ilagt rushtidsavgift, sjølv om dei har passert den første bomstasjonen utanom rushtidsperiodane. Det er uheldig at dette har gått utover bilistane. Denne saka viser at det framover er naudsynt å ha tilstrekkeleg tid til å teste systemet før oppstart. Eg legg til grunn at før rushtidsavgifta blir starta opp igjen, er feila retta slik at risikoen for feilfakturering er redusert til eit svært lågt og akseptabelt nivå. Eg forventar no at det regionale bompengeselskapet Ferde AS, Statens vegvesen og leverandørane av det tekniske utstyret ved bomstasjonene og av innkrevingssystemet finn og rettar opp feila. Eg er orientert om at dette arbeidet allereie er i gang.
Som følgje av feila har Vegdirektoratet vedteke at det blir teke pause i innkrevjinga av rushtidsavgift f.o.m. 10.12.18. Styringsgruppa for Bymiljøpakken på Nord-Jæren handsama saka 08.12.18. Dei fatta følgjande vedtak:

"Styringsgruppen tar til etterretning Vegdirektoratets beslutning om at det blir pause i innkrevingen av rushtidsavgift i Bymiljøpakken fra og med mandag 10. desember 2018.
Styringsgruppen erkjenner at dette vil føre til lavere inntekter for Bymiljøpakken.
Styringsgruppen tar følgende til orientering:

1. Rushtidsavgift som er fakturert vil bli beregnet og ført som tilgodehavende på den enkeltes konto, eventuelt tilbakebetalt. Mottatte fakturaer må derfor betales.
2. Kommende fakturaer fra det regionale bompengeselskapet Ferde AS vil bli justert før utsendelse.
3. Rushtidsavgiften vil bli startet opp igjen når feil er rettet og det blir en lav, akseptabel feilmengde. Dette vil trolig skje tidlig i januar 2019.
4. Spørsmål om erstatning fra eksterne leverandører for mangler i leveransene vurderes.

Styringsgruppen forutsetter at den blir holdt løpende orientert framover."

Ferde AS er brukar av eit sentralsystem som er felles for alle bompengeprosjekt i Noreg. Det spesielle på Nord-Jæren er at timesregelen er utforma slik at første passering skal gjelde. Trass i tilpassingar av sentralsystemet og manuell gjennomgang av passeringar med uleseleg brikke, har det dessverre ikkje lykkast å avverje dei feilregistreringane som det no blir arbeidd med å rette opp snarest mogeleg. Kjøp av innkrevjingsutstyret for Bymiljøpakke Nord-Jæren blei gjort før ny organisering av bompengesektoren. Følgjeleg kan ikkje problema på Nord-Jæren tilskrivast den nye organiseringa eller det regionale bompengeselskapet Ferde AS.
Eg har forventningar til at Statens vegvesen saman med Ferde finn fram til ei akseptabel løysing på denne situasjonen.