Skriftlig spørsmål fra Kari Elisabeth Kaski (SV) til helseministeren

Dokument nr. 15:562 (2018-2019)
Innlevert: 10.12.2018
Sendt: 11.12.2018
Besvart: 20.12.2018 av helseminister Bent Høie

Kari Elisabeth Kaski (SV)

Spørsmål

Kari Elisabeth Kaski (SV): Hva mener statsråden om planene presentert i Dagsavisen 10.desember om å flytte 10 000 fødsler til Aker sykehus, hvor babyer med behov for rask og tett oppfølging må transporteres til Gaustad, og ekspertenes tydelige fraråding av dette, og vil helseministeren forsikre seg om at fødetilbudet og fødselsomsorgen i Oslo ikke svekkes og ikke innebærer økt risiko for fødende og nyfødte?

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helse- og omsorgsdepartementet har innhentet innspill fra Helse Sør-Øst RHF. Under gjengir jeg deler av Oslo Universitetssykehus (OUS) sin redegjørelse:

"Ifølge Konseptrapport for Aker og Gaustad er nåværende aktivitet ved Kvinneklinikken Ullevål tenkt flyttet til nye lokaler på Aker. Fødetallet på Ullevål er i dag ca. 7 000 årlig, men på Aker vil det over tid kunne stige til ca. 10 000, og man planlegger derfor for å kunne håndtere et slikt volum.
Ved OUS Rikshospitalet er det i dag en fødeavdeling med 2 500 - 3 000 fødsler. Man vil fremover vurdere en økning av dette ut fra oppgaver og befolkningsvekst. Her vil alle premature fødsler bli håndtert i tillegg til der hvor man har funnet fosteravvik eller tilstander hos mor eller barn hvor man kan forvente at den nyfødte raskt trenger behandling på den mest avanserte nyfødtintensivavdelingen, inkludert de som vil ha behov for nyfødtkirurgi. Det vil likevel fødes mange barn på Aker som trenger intensivbehandling da 7-10 per 100 nyfødte i Norge i snitt overflyttes til nyfødtenhet og mange av disse ikke kan forutses. På Aker er det derfor planlagt en i norsk sammenheng stor nyfødtavdeling med rundt 20 senger som vil ta seg av de uventet dårlige nyfødte. Denne avdelingen skal gi syke nyfødte den behandling de har behov for inkludert kortvarig respiratorbehandling.
Det er derfor helt feil når det i spørsmålet angis at "babyer med behov for rask og tett oppfølging må transporteres til Gaustad". Nyfødtavdelingen på Aker vil til enhver tid (døgnet rundt, hele året) være bemannet med erfarent og kompetent personale, både overleger og sykepleiere. Vi planlegger rotasjon av leger mellom Rikshospitalet og Aker slik at alle skal ha mest mulig kompetanse og erfaring. Et stort akuttmedisinsk tilbud med anestesi- og intensivleger vil også være tilgjengelig på Aker. På Aker vil det også være alle de ressurser (kirurgi, intervensjonsradiologi mm) som trengs for å ivareta fødende kvinner med komplikasjoner på en god måte.
Et begrenset antall av syke nyfødte vil ha behov for avansert eller langvarig intensivbehandling, og disse vil bli overflyttet til nyfødtavdelingen på Gaustad, slik det er ved fødeavdelinger i resten av landet. OUS har en svært kompetent intensivtransporttjeneste som vil ivareta dette på en trygg måte.
Det transporteres i dag nesten daglig pasienter fra andre sykehus utenfor Oslo til Rikshospitalet for behandling på høyere nivå. Disse pasienter er alvorlig syke og har som regel lengre transportavstand enn fra Aker til Gaustad. Det er aldri ønskelig å måtte transportere syke nyfødte, men dette er virkeligheten i dag. Dette understreker at denne typen transport er noe det allerede er erfaring med i Norge, og OUS er blant sykehusene med mest erfaring innen slike intensivtransporter."

Representant Kaski spør om jeg kan forsikre om at fødetilbudet og fødselsomsorgen i Oslo ikke svekkes og ikke innebærer økt risiko for fødende og nyfødte. Som det fremkommer i redegjørelsen over, vil nyfødtavdelingen på Aker gjennom hele året være døgnbemannet med erfarent og kompetent personale, både overleger og sykepleiere. Det er et begrenset antall av syke nyfødte som vil ha behov for avansert eller langvarig intensivbehandling, og jeg forutsetter at det legges til rette for at disse vil kunne overflyttes til nyfødtavdelingen på Gaustad på en trygg måte. Helse Sør-Øst har forsikret meg om at de planlagte endringene ikke vil innebære økt risiko for fødende og nyfødte eller at fødetilbudet og fødselsomsorgen i Oslo svekkes.