Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:579 (2018-2019)
Innlevert: 13.12.2018
Sendt: 14.12.2018
Besvart: 20.12.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvordan prioritering av utskifting/oppgradering av rekkverk gjøres, og hvordan dette er i tråd med trafikksikkerhetsarbeidet?

Begrunnelse

Åsane tidene har 11. desember d.å. et oppslag om utskifting/oppgradering av rekkverk langs E39 mellom Hylkje og Haukås. I artikkelen fremkommer det lokal frustrasjon med det som oppfattes som treg fremdrift. Det er også frustrasjon over det som virker som manglene plan for videre arbeid. Selv er jeg blitt kontaktet av beboere i området som er bekymret grunnet at man ikke har fått noe fremdriftsplan for det videre arbeidet.
Vegstrekningen er sterkt traffikert, og den brukes som skolevei. Dagens rekkverk er preget av å være gammelt, og stedvis er det råtne trestolper.
Samferdselsministeren har tidligere gjort det til en prioritert oppgave å sikre myke trafikanter. Det er derfor interessant å se hvordan denne prioriteringen gjøres av de ansvarlige etater, slik som Statens Vegvesen er i dette tilfellet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Utforkøyringsulykker er saman med møteulykker den uhellstypen med flest drepne og hardt skadde. Utfordringa er størst utanfor tettbygde strøk. Statens vegvesen har derfor starta ein systematisk gjennomgang av riksvegar med sikte på å finne tiltak som reduserer risikoen for alvorlege utforkøyringsulykker. Utskifting eller utbetring av rekkverk som ikkje tilfredsstiller gjeldande standardkrav, er ein sentral del av denne gjennomgangen.
I Statens vegvesen si handbok R610 "Standard for drift og vedlikehold av riksveger" er det sett krav om at rekkverk skal inspiserast i samband med generelle inspeksjonar etter driftskontraktane. I tillegg skal rekkverk inspiserast kvar vår etter avslutning av vintersesongen. Dette gjeld alle rekkverk. Farlege avvik, dvs. avvik som inneber fare for liv og alvorleg skade på menneske og/eller veg, miljø og omgjevnader, skal utbetrast straks. Avvik av mindre alvorleg karakter blir prioritert opp mot andre drifts- og vedlikehaldsbehov.
Det har framkome behov for meir detaljerte retningslinjer for gjennomføring av inspeksjonar av rekkverk. Slike retningslinjer er venta å liggje føre tidleg i 2019.
Når det gjeld strekninga E39 mellom Hylkje og Haukås kan eg heldigvis informere om at nytt rekkverk på denne strekninga no er bestilt.