Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:636 (2018-2019)
Innlevert: 19.12.2018
Sendt: 19.12.2018
Besvart: 03.01.2019 av helseminister Bent Høie
Tilleggssvar: 03.01.2019

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Hvor mange fastleger er i dag koblet opp til de fire tjenestene som tilbys gjennom helsenorge.no, hvordan er disse fordelt per kommune og hvilke incentiver ligger inne for at leger skal koble seg opp til dette nasjonale systemet?

Begrunnelse

Flere pasienter ønsker raskere, bedre og enklere kontakt med sin fastlege. Det er i dag mulig å tilby fire tjenester via Helsenorge: https://helsenorge.no/kontakt-fastlegen/kom-i-kontakt.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Vi har i flere år arbeidet med å gi innbyggerne flere kontaktflater mot helsetjenesten, hvor digital dialog mellom innbygger og helsepersonell er en metode for dette.
Digital dialog mellom innbygger og fastlege, er som representanten viser til i brevet, etablert på helsenorge.no. Den offentlige helseportalen er tilrettelagt for at alle journalleverandører for fastleger skal kunne bruke plattformen som kanal for timebestillinger, reseptfornyelse, konsultasjoner og kontakt med legekontoret. Per 20. desember 2018 er det 1592 fastleger fordelt på 293 legekontor som tilbyr digital dialog via helsenorge.no.
De offentlige dialogtjenestene er et tilbud som gis fastlegene via deres journalleverandør. Dette medfører at det er EPJ-leverandørene som tilbyr dialogtjenestene til sine kunder. Vi har p.t. ingen oversikt over fordeling per kommune. Denne oversikten vil innhentes og ettersendes Stortingets president på nyåret.
Jeg viser også til spørsmål om hvilke incentiver som er iverksatt fra statens side. Staten har siden 2014 gjennom takstforhandlingene avsatt midler til EPJ-utvikling på legekontor. Dette har vært et spleiselag mellom staten og Legeforeningen. Samarbeidet har bidratt til utvikling av ønsket funksjonalitet, blant annet digital dialog fastlege på helsenorge.no. Det er lagt til rette i regelverket for fastleger at det kan kreve takst for blant annet e-konsultasjon og enkel pasientkontakt.
Direktoratet for e-helse tilbyr helsenorge-plattformen kostnadsfritt. Det er derfor ingen kostnader fra statens side forbundet med å ta de offentlige tjenestene i bruk. Pasientene logger kostnadsfritt inn på helsenorge.no og betaler ikke for å motta SMS. EPJ-leverandørene står fritt til å prise tjenestene til sine kunder (fastlegene). Fastlegene velger selv EPJ-leverandør og om de digitale tjenestene skal benyttes.

Jeg viser til mitt tidligere svar til Stortingets president av 3. januar 2019, og oversender som lovet en oversikt over fordeling av fastleger per kommune som tilbyr digital dialog gjennom helsenorge.no.

Tilleggssvar


Lenke til tilleggssvaret med tabell i pdf-format