Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:728 (2018-2019)
Innlevert: 14.01.2019
Sendt: 14.01.2019
Besvart: 17.01.2019 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Melin Collectors har fått tilnærmet monopol på faktura og inkassoløsninger i primærhelsetjenesten. NRK Dagsrevyen melder den 26.12.2018 at svært mange pasienter blir utsatt for harde inkassometoder og lovstridige innfordringstiltak fra Melin Collectors.
Vil justisministeren be Finanstilsynet om å foreta ny og grundig stedlig tilsyn av Melin Collectors?

Begrunnelse

På spørsmål fra undertegnede i Stortingets spørretime 9. januar i år viste Helse- og omsorgsministeren til at "det er også viktig at de aktørene som [legekontorene] da setter dette ut til, opptrer på en god måte og innenfor det som gjelder av lover og regler. Det er Finanstilsynet som har tilsyn med dette, og i 2016 fikk Melin Collectors krass kritikk fra Finanstilsynet for ulovlig inkassosalær mot 3 996 mindreårige og for å ha innkrevd for høye gebyrer for tidlig."
Tilsynet Melin Collectors hadde i 2016 viste alvorlige brudd på inkassolovgivningen. Melin Collectors hadde blant annet påført tungt salær for tidlig, avkrevd inkassosalær overfor mindreårige, ikke sammenslått krav og hadde manglende internkontroll og risikovurdering. To av Melin Collectors faktiske ledere fikk skriftlig varsel fra Finanstilsynet om tilbakekall av personlig inkassobevilling ved nye regelbrudd under deres faktiske ledelse. Begge disse personene er nå flyttet til andre ledende stillinger i Melin Collectors. Melin Collectors unngikk med ett nødskrik å miste sin foretaksbevilling.
Ved forrige tilsyn i 2016 ble Melin Collectors tatt for alvorlige saksbehandlingsfeil. I 2016 hadde Melin Collectors svært få rettslige skritt. Tall fra Politidirektoratet for 2017 viser at Melin Collectors sendte 27 000 saker til namsmannen av totalt 338 000 utleggsforretninger i 2017. Melin Collectors alene hadde 7,9 % av alle utleggsforretningene i 2017. Tall for 2018 viser at Melin Collectors hadde 22000 utleggsbegjæringer. Dette utgjør 14 % av alle 7-2 F krav sendt til namsmannen i 2018.
Melin Collectors har 30 ansatte som betjener 600 000 saker og 27 000 rettslige skritt. Melin Collectors bruker systemer Predator og modulen Elsa til elektronisk og automatisk samhandling med namsmyndighetene.

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: Som det er vist til i begrunnelsen for spørsmålet, har Finanstilsynet kommet med merknader etter stedlig tilsyn med Melin Collectors AS, i brev 9. november 2016. Brevet er publisert her: https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/brev/2016/merknader---endelig-rapport-etter-stedlig-tilsyn9/
Av prinsipielle årsaker vil jeg ikke gå inn i en enkeltsak og be Finanstilsynet om å foreta et nytt og grundig stedlig tilsyn med Melin Collectors. Det er Finanstilsynet som er nærmest til å vurdere om et slikt tilsyn skal foretas, og i så fall når.