Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:736 (2018-2019)
Innlevert: 15.01.2019
Sendt: 16.01.2019
Besvart: 22.01.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Kan arbeids- og sosialministeren redegjøre for saksbehandlingstid i NAV og Trygderetten, og hvilke tiltak oms kan iverksettes for å bedre situasjonen

Begrunnelse

I Dagsavisen 12. januar fremkommer det opplysninger som tilsier at saksbehandlingstiden i NAV og Trygderetten setter brukere i en svært vanskelig situasjon ved at behandlingstiden på klagesaker er lang. Trygdeadvokat Lene Wallem hevder flere brukere drives fra gård og grunn fordi de nektes ytelser i påvente av at klagesaker blir behandlet. Sivilombudsmannen skal og ha opplyst at de ikke griper inn i enkeltsaker så lenge NAV oppgir ressursmangel som årsak til lang saksbehandlingstid.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Artikkelen i Dagsavisen 12. januar som det refereres til i begrunnelsen for spørsmålet, omhandler saksbehandlingstid på klager og anker i henholdsvis Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten. Jeg forstår spørsmålet fra representanten Wiborg slik at det også dreier seg om saksbehandlingstiden generelt i ytelsesforvaltningen i Arbeids- og velferdsetaten.
Saksbehandlingstiden for forvaltningen av ytelser i Arbeids- og velferdsetaten er tilfredsstillende. Målkravet for saksbehandlingstid har inntil 2018 vært satt som normtid. Andelen saker som behandles innen normert tid skal være minst 75 pst. for alle ytelsesområder. Jeg har fått opplyst fra Arbeids- og velferdsdirektoratet at måloppnåelsen i 2018 var på 82 pst. og dette er en forbedring fra 79 pst. i 2017.
De fleste får korrekte vedtak ved første gangs behandling. Departementet har prioritert å sette søkelyset på saksbehandlingstid og kvalitet på førstegangsvedtakene i styringsdialogen med Arbeids- og velferdsdirektoratet. Det arbeides kontinuerlig for å forbedre kvaliteten på saksbehandlingen blant annet gjennom bedre veiledning til bruker, kompetanseutvikling, forbedrede arbeidsprosesser, IKT- modernisering og digitale tjenester. Det har også blitt innført kvalitetsmålinger på flere ytelsesområder.
Gode klageordninger er viktig for å ivareta rettssikkerheten til den enkelte. Klage- og kontrollordningene i Arbeids- og velferdsetaten er bedre utbygd enn for de fleste andre forvaltningsområder. Det har vært en økning i antall klagesaker til NAV Klageinstans de senere årene. Dette har ført til økte restanser og lengre saksbehandlingstider på flere områder.
Selv om saksinngangen til NAV Klageinstans øker, er andelen som får omgjort vedtak stabil og svakt nedadgående. Trygderetten stadfester NAV Klageinstans vedtak i ca. 80 prosent av sakene. Denne andelen har vært stabil over mange år og viser at Arbeids- og velferdsetaten har fattet korrekte vedtak i de fleste saker som er anket til Trygderetten. Det er jeg fornøyd med.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har opplyst at NAV Klageinstans er tilført flere ressurser slik at saksbehandlerkapasiteten har økt med 20 prosent. Dette har bl.a. bidratt til at saksbehandlingstiden for behandling av AAP og uføre er redusert det siste halvåret.
I forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2018 ble bevilgningen til Trygderetten styrket. Dette ga grunnlag for anskaffelse av nytt arkiv- og saksbehandlingssystem, og Trygderetten er nå i gang med å digitalisere saksbehandlingen. I tillegg ble saksbehandlingskapasiteten styrket. Denne styrkingen er videreført i 2019. Trygderetten arbeider målrettet med ulike tiltak for å styrke effektiviteten i driften av virksomheten.
Jeg følger med på utviklingen i saksbehandlingstidene i ytelsesforvaltningen og i saksbehandlingstidene i klagesaksbehandlingen både i Arbeids- og velferdsetaten og i Trygderetten. Flere årsverk er tilført og digitalisering og andre tiltak for å effektivisere driften er iverksatt. Dette vil bidra til raskere saksbehandling, men det vil ta noe tid innen vi kan se effekten fullt ut og kunne ha et grunnlag for eventuelt å vurdere ytterligere tiltak.