Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:797 (2018-2019)
Innlevert: 23.01.2019
Sendt: 24.01.2019
Besvart: 01.02.2019 av olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): På Sandefjord-konferansen delte Olje- og energiministeren ut letelisenser under TFO-ordningen, blant annet en lisens til DNO og Lundin i samme område som Equinors vindpark Hywind er tenkt plassert.
Hvilke implikasjoner vil dette ha for departementets vurdering av Equinors utredningsprogram for Hywind som skal vedtas i inneværende kvartal?

Begrunnelse

På ONS 28.august 2018 holdt Equinor en pressekonferanse om Hywind Tampen, en flytende vindpark som planlegges i havområdet mellom oljefeltene Snorre og Gullfaks. De 11 vindmøllene skal forsyne oljeplattformene med fornybar kraft og dekke rundt 35 % av energibehovet på feltene. CO2-utslippene fra norsk sokkel vil kunne bli redusert med 200 000 tonn årlig fra denne vindparken. I september 2018 sendte Equinor inn forslag til utredningsprogram for konsekvensutredning av Hywind til departementet. I denne rapporten er prosjektet presentert i mer detalj, inkludert et nøyaktig kart over hvor havvindfeltet er tenkt plassert. I rapporten skriver Equinor at «foreslått lokasjon ligger utenfor eksisterende lisenser». Det var riktig på det tidspunktet. Men så annonserte Olje- og energiministeren på Sandefjord-konferansen de nye tildelingene for letelisenser i TFO-ordningen. På kartet som følger med pressemeldingen kommer det fram at det er tildelt en lisens til DNO og Lundin, utvinningstillatelse 991, i det samme havområdet mellom Gullfaks og Snorre som vindparken var tenkt plassert.

Kjell-Børge Freiberg (FrP)

Svar

Kjell-Børge Freiberg: En jevn, forutsigbar tilgang på nytt areal i konsesjonsrunder er viktig for å legge til rette for en fortsatt effektiv og lønnsom leteaktivitet på norsk sokkel. Alle områder som er åpnet og tilgjengelig for petroleumsvirksomhet, kan inkluderes i en konsesjonsrunde. På norsk sokkel er det to likestilte typer konsesjonsrunder som skal legge til rette for en effektiv og rasjonell utforskning av hele norsk sokkel. Det er tildeling i forhåndsdefinerte områder (TFO) i leteområder hvor kunnskapen er høyest og nummererte runder i øvrig areal.
På størstedelen av norsk sokkel har det vært petroleumsvirksomhet i flere tiår. Kunnskapen om geologien er god og det eksisterer eller planlegges infrastruktur. Slike områder er modne og omfattet av TFO-runder. For å oppnå god ressursforvaltning er det viktig å kunne utnytte infrastrukturen godt over tid. Da må det påvises lønnsomme ressurser mens infrastrukturen er på plass. TFO-rundene legger til rette for dette. TFO-rundene gjennomføres årlig innenfor et fast, forhåndsdefinert leteområde som utvides ettersom områder modnes. TFO-området har derfor blitt større over tid og omfatter i dag store deler av åpnet del av norsk sokkel.
Hvilket areal selskapene kan søke på i en gitt runde framgår av utlysningen av runden. Alt areal som ikke er konsesjonsbelagt innenfor det TFO-området som utlyses i en runde er søkbart for selskapene. Utlysningen av TFO 2018 ble sendt på høring den 15. januar 2018 med høringsfrist 28. februar 2018. Etter behandlingen av høringsrunden ble TFO 2018 utlyst 9. mai med søknadsfrist 4. september 2018.
15. januar 2019 tilbød Olje- og energidepartementet 83 ulike utvinningstillatelser i runden. Dette er det høyeste antallet utvinningstillatelser i noen runde på norsk sokkel. 33 ulike selskaper ble tilbudt deltakerandel i en eller flere av disse utvinningstillatelsene. En av disse utvinningstillatelsene (991) omfatter et areal i Tampen-området og deltakerandel i denne ble tilbudt DNO Norge AS og Lundin Norway AS. Deler av arealet i denne utvinningstillatelsen overlapper med området der Hywind Tampen vurderes plassert.
Hywind Tampen-prosjektet er under utredning av selskapene som har deltakerandeler i feltene Gullfaks og Snorre. Som del av dette skal det gjennomføres en konsekvensutredningsprosess. Gjennom denne skal blant annet prosjektets eventuelle konsekvenser for andre brukere av havet og forhold knyttet til sameksistens belyses. Selskapene har hatt et program for denne konsekvensutredning på offentlig høring. Neste skritt i prosessen er at departementet, på bakgrunn av operatørens foreslåtte utredningsprogram, innkomne høringsuttalelser og operatørens tilsvar til disse, vil fastsette utredningsprogrammet. Deretter skal selskapene gjennomføre selve konsekvensutredningen.
Jeg er opptatt av å finne gode løsninger for sameksistens mellom ulike virksomhet på norsk sokkel. Dette gjelder også mellom petroleumsvirksomhet og havvind hvis slik virksomhet blir etablert. Målet er å legge til rette for løsninger som gjør at den samlede verdiskapingen til samfunnet fra alle relevante ressurser blir høyest mulig.
Departementet har derfor stilt vilkår for tildelingen av den aktuelle utvinningstillatelsen for å legge til rette for sameksistens mellom eventuell fremtidig aktiv petroleumsvirksomhet i området og en eventuell etablering av Hywind Tampen. Tilsvarende vil problematikk rundt sameksistens mot andre næringer, herunder petroleumsvirksomhet, være en del av den kommende konsekvensutredningen for Hywind Tampen.