Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:836 (2018-2019)
Innlevert: 29.01.2019
Sendt: 30.01.2019
Besvart: 06.02.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): I 2017 ga Samferdselsdepartementet klarsignal for Orkdalspakken gjennom at det skal lages en konseptvalgutredning. Et viktig mål var at denne skulle stå ferdig i 2019 for å kunne være en del av rullering av NTP. En annen viktig forutsetning var samhandling mellom SVV, fylkeskommunen og kommunene, og at KVUen behandlet fylkesveger og riksveger likeverdig.
Når vil KVUen være ferdig, og hvordan er intensjonen i Orkdalspakken ivaretatt?

Begrunnelse

I 7 år har kommunene i Orkdalsregionen og fylkeskommunen jobbet med en helhetlig plan for samferdselsutfordringene på FV-710, FV 65, FV-700, FV-714, og E-39, samt valget av Orkanger havn som en del av Logistikknutepunktet for Midt-Norge.
I 2017 ga Samferdselsdepartementet klarsignal for Orkdalspakken gjennom at det skal lages en konspetvalgutredning.
Orkdalsregionen ba om at denne utredningen måtte være tro mot det opprinnelige oppdraget som er å se på trafikkløsninger for et større område enn bare sammenkobling av E39, Harangen-Bårdshaug.
Det var viktig å understreke at i denne KVUen må riksveger og fylkesveger behandles likeverdig, og at Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen finner frem til gode samarbeidsløsninger. Det ble også forventet at det ble opprettholdt en god kontakt mellom Statens vegvesen, Trøndelag fylkeskommune og de berørte kommunene i planleggings- og byggeprosessen.
Målet var at en helhetlig plan med finansiering skulle være ferdig til rullering av NTP, dvs. at arbeidet må ferdigstilles i løpet av 2019.
Nå ser det ut til at arbeidet ikke bare har stoppet opp, men at organiseringa av arbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet ikke inkluderer hverken fylkeskommunen eller våre fylkesveier. Skal vi få en helhetlig infrastruktur for næringsliv og øvrig trafikk må infrastrukturen ses på i hele transportlenka fra kyst til E-6.
Ny E-6 med bompengeinnkreving vil utfordre fylkesveinettet i enda større grad enn i dag. Derfor haster det med fremdrift og realisering av hele Orkdalspakken.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Samferdselsdepartementet fekk utfordringsnotat for KVU Orkdalsregionen - E39 Vinjeøra - Klett frå Vegdirektoratet i månadsskiftet oktober/november i fjor. Departementet vil på bakgrunn av utfordringsnotatet fastsette mandat for KVU-en innan kort tid, medrekna ei skisse til når KVU-en skal stå ferdig.
Etter at KVU-en ligg føre og denne er sendt Samferdselsdepartementet for vurdering, blir denne normalt underlagd ekstern kvalitetssikring KS1 som grunnlag for avgjerd i regjeringa om val av konsept i saka. Det er for tidleg no å seie når regjeringa vil kunne fastleggje konsept i saka.
Eg vil få understreke at ei bestilling av ei konseptvalutgreiing ikkje inneber klarsignal til ei bompengepakke. Regjeringa si avgjerd om val av konsept i saker om KVU/KS1 vil fastleggje rammer for vidare planlegging. Dersom det med bakgrunn i den vidare planlegginga skulle kome opp lokale forslag om ei bompengepakke vil dette bli vurdert og handsama av regjeringa med sikte på å leggje fram ei slik pakke for Stortinget til avgjerd. Vi er likevel ikkje der i denne saka no.