Kirsti Leirtrø (A): I 2017 ga Samferdselsdepartementet klarsignal for Orkdalspakken gjennom at det skal lages en konseptvalgutredning. Et viktig mål var at denne skulle stå ferdig i 2019 for å kunne være en del av rullering av NTP. En annen viktig forutsetning var samhandling mellom SVV, fylkeskommunen og kommunene, og at KVUen behandlet fylkesveger og riksveger likeverdig.
Når vil KVUen være ferdig, og hvordan er intensjonen i Orkdalspakken ivaretatt?
Begrunnelse
I 7 år har kommunene i Orkdalsregionen og fylkeskommunen jobbet med en helhetlig plan for samferdselsutfordringene på FV-710, FV 65, FV-700, FV-714, og E-39, samt valget av Orkanger havn som en del av Logistikknutepunktet for Midt-Norge.
I 2017 ga Samferdselsdepartementet klarsignal for Orkdalspakken gjennom at det skal lages en konspetvalgutredning.
Orkdalsregionen ba om at denne utredningen måtte være tro mot det opprinnelige oppdraget som er å se på trafikkløsninger for et større område enn bare sammenkobling av E39, Harangen-Bårdshaug.
Det var viktig å understreke at i denne KVUen må riksveger og fylkesveger behandles likeverdig, og at Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen finner frem til gode samarbeidsløsninger. Det ble også forventet at det ble opprettholdt en god kontakt mellom Statens vegvesen, Trøndelag fylkeskommune og de berørte kommunene i planleggings- og byggeprosessen.
Målet var at en helhetlig plan med finansiering skulle være ferdig til rullering av NTP, dvs. at arbeidet må ferdigstilles i løpet av 2019.
Nå ser det ut til at arbeidet ikke bare har stoppet opp, men at organiseringa av arbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet ikke inkluderer hverken fylkeskommunen eller våre fylkesveier. Skal vi få en helhetlig infrastruktur for næringsliv og øvrig trafikk må infrastrukturen ses på i hele transportlenka fra kyst til E-6.
Ny E-6 med bompengeinnkreving vil utfordre fylkesveinettet i enda større grad enn i dag. Derfor haster det med fremdrift og realisering av hele Orkdalspakken.