Skriftlig spørsmål fra Siv Mossleth (Sp) til justis- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:889 (2018-2019)
Innlevert: 01.02.2019
Sendt: 05.02.2019
Besvart: 11.02.2019 av justis- og innvandringsminister Tor Mikkel Wara

Siv Mossleth (Sp)

Spørsmål

Siv Mossleth (Sp): Foreldreansvaret for en liten jente er overført til bestemoren via rettssystemet, gjennom Supreme Court of Justice (høyesterett), i Paraguay. Jenta har vokst opp sammen med bestemoren og ektemannen fra Hamarøy. Jenta har vært deres barn siden hun var nyfødt, i slutten av 2012. Nå får ikke denne jenta oppholdstillatelse i Norge fordi overdragelsen av foreldreansvaret ikke godkjennes i Norge, alle opplysninger er tatt med i saken.
Hva kan ministeren gjøre for å at prosessen kan godkjennes og familien gjenforenes?

Begrunnelse

Viser til brev sendt til statsminister Erna Solberg, fra Hamarøy, datert 26.1.2019, og Avisa Nordlands forsidesak fredag 1.2.2019.
Bestemoren er gitt et foreldreansvar for sitt barnebarn gjennom en prosess med myndighetene og domstol i Paraguay. Bestemoren er gitt alle rettigheter og plikter som det norske begrepet foreldreansvar innebærer, jf. barneloven. Dette er den eneste måten Grunnloven i Paraguay tillater besteforeldre å ta over ansvaret for et barnebarn da adopsjon av barnebarn ikke er tillatt i Paraguay. Retten har gitt bestemoren tillatelse til å forlate Paraguay med jenta og la henne vokse opp på Skutvik i Hamarøy sammen med sin ektemann under full beskyttelse. Retten har avgjort at dette er til barnets beste ved høring av barnets mor og bestemor. Retten har ikke satt begrensninger for foreldreansvaret angående tid. Dommen er gitt i henhold til grunnlovens artikkel 3 (Superio intrest of a child) i relasjon til Artikkel 6 NA (Code of childhood snd adolencence) og dommen må forstås i Norge henhold til dette.
All dokumentasjon fra jurist i Paraguay der lovverk, kultur og begreper i Paraguays rettssystem beskrives, Norges Consul i Paraguay utsagn om at norske myndigheter har misforstått dommene, to rettskraftige dommer som klart beskriver foreldreansvaret; alt blir underkjent eller ikke hørt i søknaden om midlertidig oppholdstillatelse og etter hvert ankene til UDI og UNE i saken.
De fire avslag på søknad om midlertidig oppholdstillatelse for den lille jenta kom overraskende og fortoner seg merkelig med hensyn på begrunnelse.

1.avslag fra UDI
Årsak: relasjon barnebarn/besteforeldre omfattes ikke av reglene for familieinnvandring.
2. avslag fra UDI på anke:
UDI oppretter sitt avslag og sier at ansvaret er midlertidig og kan oppheves ved ny dom.
3. avslag fra UNE:
UNE avslår da de mener at referansepersonen ikke rettmessig utøver foreldreretten.
4. avslag fra UNE:
UNE oppretter sitt tidligere vedtak og sier at barnets beste er å leve i Paraguay samens med moren som har «patria potestas»

Tor Mikkel Wara (FrP)

Svar

Tor Mikkel Wara: La meg først understreke at det er Utlendingsdirektoratet (UDI) og Utlendingsnemnda (UNE) som avgjør saker og klager etter utlendingsloven. Verken regjeringen eller jeg har myndighet til å gripe inn i eller påvirke utfallet av enkeltsaker som ikke gjelder hensynet til grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn. Jeg kan derfor ikke uttale meg om den konkrete saken representanten viser til. Jeg har imidlertid forståelse for at familien saken gjelder opplever situasjonen som vanskelig.
På generelt grunnlag vil jeg vise til at utlendingsloven § 49, jf. utlendingsforskriften § 9-7, åpner for at det kan gis oppholdstillatelse til fosterbarn under 18 år dersom sterke menneskelige hensyn tilsier det. Det stilles imidlertid strenge krav til sannsynliggjøringen av at barnet er referansepersonens fosterbarn. Formålet er å hindre at barn urettmessig blir skilt fra sine biologiske foreldre og sitt hjemland. Dette er i overensstemmelse med våre internasjonale forpliktelser etter FNs barnekonvensjon, som i artikkel 3 fastslår at hensynet til barnets beste skal være et grunnleggende hensyn i alle handlinger som berører barn. Per i dag ser jeg det ikke som aktuelt å gjøre endringer i regelverket om familieinnvandring for fosterbarn, herunder i kravene til dokumentasjon. Hensynene bak regelverket står sentralt i denne vurderingen. For øvrig har jeg tillit til at UDI og UNE gjør konkrete vurderinger i hver enkelt sak, i tråd med gjeldende regelverk og våre internasjonale forpliktelser.