Skriftlig spørsmål fra Terje Aasland (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:913 (2018-2019)
Innlevert: 07.02.2019
Sendt: 07.02.2019
Besvart: 14.02.2019 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Terje Aasland (A)

Spørsmål

Terje Aasland (A): Kan statsråden bekrefte at hensikten og oppfølging av budsjettavtalen tilsier at regjeringen vil sikre at tilskuddsordningen som er vedtatt for 2019 blir stabil over tid slik konsernsjefen i Color Line forventer?

Begrunnelse

I en pressemelding dater 20.10.18 fra Color Line, kan vi lese følgende:

«I budsjettavtalen mellom KrF og regjeringen om statsbudsjettet for 2019 videreføres dagens innretning med full refusjon for alle tilskuddsberettigede om bord på norske utenriksferger. For Color Line gjelder det alle seks skip mellom Norge, Sverige, Danmark og Tyskland som er registrert i Norsk Ordinært Register, NOR.
I budsjettavtalen mellom regjeringen og KrF fremgår det at det er inndekning for dagens tilskuddsordning for sysselsetting av sjøfolk i Norsk Ordinært Register, NOR. I budsjettavtalen for 2019 heter det også at forskriftendringen som berører Color Line avvises.
For Color Line innebærer budsjettavtalen at samtlige passasjerskip i 2019 forblir i NOR som i dag.
Den norske tilskuddsordningen for sjøfolk har siden den ble vedtatt i Stortinget i 2002 vist seg uforutsigbar med årlige diskusjoner og endringer i forbindelse med statsbudsjettet. – Med dagens budsjettavtale forventer Color Line at tilskuddsordningen som er vedtatt for 2019 blir stabil over tid, sier konsernsjef Trond Kleivdal.»

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Regjeringen fører en tydelig og forutsigbar maritim politikk, for å styrke den norske maritime klyngen og å legge til rette for flest mulig norske sjøfolk på norske skip, under norsk flagg. Derfor har vi en offensiv maritim strategi, hvor vi blant annet har fulgt opp anbefalingene fra fartsområdeutvalget og styrket tilskuddskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk betraktelig. Vi har også lovfestet tilskuddsordningen, for å sikre økt stabilitet i rammevilkårene for næringen.
Regjeringen har videreført innretningen av dagens tilskuddsmodell for NOR passasjerskip i utenriksfart for 2019. Dagens ordning er god og et viktig virkemiddel for å legge til rette for flest mulig norske sjøfolk på norske skip, og en konkurransedyktig flåte under norsk flagg.
I pressemeldingen fra Color Line som stortingsrepresentanten viser til, kommuniserer selskapet at de føler usikkerhet for fremtiden til dagens tilskuddsordning i lys av at tilskuddsordningen siden 2002 har vært gjenstand for årlige diskusjoner og endringer i forbindelse med behandling av statsbudsjettet. Som det fremgår i mitt svar på spørsmål nr. 287 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Aasland, sendt 13.11.2018, legger regjeringen opp til fortsatt å følge flertallsanbefalingen fra det partssammensatte fartsområdeutvalget om styrkingen av tilskuddsordningen for utenriksferger i NOR, og vil videreføre denne på dagens styrkede nivå. Jeg understreker likevel, og som det også vises til i uttalelsen fra Color Line som representanten viser til, at det er Stortinget som fastsetter innretningen av tilskuddsordningen og støttenivå.