Bjørnar Moxnes (R): Hvor mye er anslagsvis beregnet finansiert med bompengeinnbetaling for hele strekningen Dørdal-Grimstad, og delstrekningene Dørdal-Tvedestrand og Risør-Arendal, hvor er bomstasjonene planlagt å ligge eventuelt hvor mange bomstasjoner får strekningen, hvor mye vil det anslagsvis koste å reise en vei med personbil for de tre navngitte strekningene, og i hvor mange år beregnes bompengefinansieringen å vare?
Begrunnelse
Ny E18 og E39 mellom Oslo og Sannes bygges ut med firefelts vei. I år åpnes strekningene Rugtvedt-Dørdal og Tvedestrand-Arendal.
For strekningen Dørdal-Tvedestrand og Arendal-Grimstad pågår interkommunalt plansamarbeid for kommunedelplan. Det er planer om å starte anleggsarbeidet i løpet av få år. Planprogrammet omtaler ikke finansieringsmodell.
Nye Veier oppgir en kostnad på strekningene under planlegging: Dørdal-Tvedestrand: 16,5 mrd. og Arendal-Grimstad: 6,7 mrd. Det gir en total kostnad på 23,2 mrd. kr. for prosjektene under planlegging. Nye Veier opplyser om en ambisjon om å få ned prisen ved "optimalisering." Strekningen Tvedestrand Arendal står straks ferdig og koster 5,2 mrd. for 23km.
Hele strekningen Dørdal-Grimstad på rundt 90 km vil da ha en total prislapp på 28,4 mrd.
Bompengeavgiften for den bygde veistrekningen Tvedestrand-Arendal på takstgruppe 1 er foreløpig oppgitt til 44kr. (30+14). Strekningene under planlegging vil trolig få betydelige andel bompengefinansiering, noe som betyr mye særlig for regionens trafikanter avhengig av bil og er derfor av største betydning for folk som skal bruke vegen.