Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:931 (2018-2019)
Innlevert: 08.02.2019
Sendt: 08.02.2019
Besvart: 18.02.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hvor mye er anslagsvis beregnet finansiert med bompengeinnbetaling for hele strekningen Dørdal-Grimstad, og delstrekningene Dørdal-Tvedestrand og Risør-Arendal, hvor er bomstasjonene planlagt å ligge eventuelt hvor mange bomstasjoner får strekningen, hvor mye vil det anslagsvis koste å reise en vei med personbil for de tre navngitte strekningene, og i hvor mange år beregnes bompengefinansieringen å vare?

Begrunnelse

Ny E18 og E39 mellom Oslo og Sannes bygges ut med firefelts vei. I år åpnes strekningene Rugtvedt-Dørdal og Tvedestrand-Arendal.
For strekningen Dørdal-Tvedestrand og Arendal-Grimstad pågår interkommunalt plansamarbeid for kommunedelplan. Det er planer om å starte anleggsarbeidet i løpet av få år. Planprogrammet omtaler ikke finansieringsmodell.
Nye Veier oppgir en kostnad på strekningene under planlegging: Dørdal-Tvedestrand: 16,5 mrd. og Arendal-Grimstad: 6,7 mrd. Det gir en total kostnad på 23,2 mrd. kr. for prosjektene under planlegging. Nye Veier opplyser om en ambisjon om å få ned prisen ved "optimalisering." Strekningen Tvedestrand Arendal står straks ferdig og koster 5,2 mrd. for 23km.
Hele strekningen Dørdal-Grimstad på rundt 90 km vil da ha en total prislapp på 28,4 mrd.
Bompengeavgiften for den bygde veistrekningen Tvedestrand-Arendal på takstgruppe 1 er foreløpig oppgitt til 44kr. (30+14). Strekningene under planlegging vil trolig få betydelige andel bompengefinansiering, noe som betyr mye særlig for regionens trafikanter avhengig av bil og er derfor av største betydning for folk som skal bruke vegen.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Meld. St. 25 (2014-2015) På rett vei – reformer i vegsektoren legg rammene for Nye Veier AS sine oppgåver og portefølje. Selskapet gis eit heilskapleg ansvar for å prioritere og gjennomføre utbygging innanfor den porteføljen som selskapet er ansvarlig for. Ein viktig målsetning med selskapet er å bygge ut ein heilskapleg veginfrastruktur gjennom større grad av effektivitet og samfunnsøkonomisk lønnsemd.
Nye Veier har fått ansvaret for å leggje frem forslag til planprogram og kommunedelplan for strekningane E18 Dørdal-Tvedestrand og E18 Arendal-Grimstad. I samarbeid med Aust-Agder og Telemark fylkeskommunar har dei aktuelle kommunane vedteke at arbeidet med kommunedelplan skal gjennomførast som eit interkommunalt plansamarbeid. Planprogrammet ble samrøystes vedteke i januar 2019. Styret for det interkommunale plansamarbeidet samarbeider med Nye Veier om å utvikle eit samfunnsøkonomisk lønsamt prosjekt.
Meld. St. 25 (2014-2015) er grunnlaget for drifta til Nye Veier. Finansieringa er langsiktig og føreseieleg. Den består av ein kombinasjon av statleg finansiering og bompengar. Då Nye Veier overtok porteføljen i 2016 var den berekna til å koste 148 mrd. 2016-kr. Den statlige finansieringa består av 5 mrd. 2016-kr årlig i en 20-årsperiode.
Meld. St. 25 anslo ein utbyggingskostnad på 23,2 mrd. 2015-kr for de strekningane som er omfatta av det interkommunale plansamarbeidet. Det er i planprogrammet etablert eit tydeleg mål om reduserte utbyggingskostnadar. Forventa utbyggingskostnad vil bli fastlagt i ei eiga avtale mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS.
Bompengefinansiering for dei delane av E18 som står att på strekningen Dørdal – Grimstad, vil bli fastsett basert på lokalpolitiske vedtak. Nye Veier vil våren 2019 starte opp det faglege arbeidet som vil danne grunnlag for lokalpolitisk tilslutning. På denne bakgrunn er det difor for tidleg å kunne seie noko konkret om kva som blir opplegget for bompengane på strekninga. Dei gjeldande rammene for bompengesektoren skal leggast til grunn for bompengefinansieringa medrekna ei innkrevjingstid på 15 år i kvar bom. Bompengefinansieringa blir berekna når utbyggingskostnaden er betre kjent og trafikkgrunnlaget er analysert.
Regjeringa har i Granavolden-plattforma stadfesta at kostnadsreduksjonar skal komme bilistane til gode ved at bompengeandelen skal reduserast eller holdast fast ved kostnadsreduksjonar. Dette, samt opprettinga av Nye Veier AS, tilskot til reduserte bomtakstar og bompengereform er blant tiltaka regjeringa nyttar for å stadig redusere bompengebelastninga.