Øystein Langholm Hansen (A): Kan statsråden avklare hvem som er klageinstans når Posten avviser klager på vedtak, og mener statsråden at Posten AS ivaretar sitt samfunnsansvar når de ikke lenger vil distribuere post til beboere i Ytre Kvænangen?
Begrunnelse
Flere lokalsamfunn i Ytre Kvænangen har mottatt brev fra Posten AS om at de skal flytte postkassene fra ekspeditørkontorene til kommunesenteret Burfjord. Flere av beboerne har klaget på denne avgjørelsen. De har klaget skriftlig til Posten AS, som i svarbrev datert 23.januar 2019 konkluderer med at de har tatt denne avgjørelsen i henhold til postforskriftens § 12, og fastholder avgjørelsen. Dette, angivelig uten dialog med beboerne. I brevets siste avsnitt sies det at «dersom en ikke får medhold i klage til Posten og ønsker å klage videre til en andre instans, så er det per i dag Forbrukerrådet som skal behandle konkrete klager på posttjenester i forbrukerforhold etter postloven. Dersom dette er aktuelt og for ytterligere informasjon, se https://forbukerradet.no/kontakt-oss». Klagerne henvendte seg til Forbrukerrådet og klaget, men fikk til svar at «Forbrukerrådet klagesaksbehandler ikke klager på offentlige tjenester. Vi kan derfor ikke gå aktivt inn og hjelpe deg med din konkrete sak.» Forbrukerrådet henviser videre til «den aktuelle myndighet» for oppfølging.