Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:981 (2018-2019)
Innlevert: 14.02.2019
Sendt: 14.02.2019
Besvart: 21.02.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Nav gjorde om på sin praksis i saker om arbeidsavklaringspenger i 2016. på hvilke politisk grunnlag skjedde dette, og har statsråden feilinformert stortinget i interpellasjon om arbeidsavklaringspenger tirsdag 12.februar?

Begrunnelse

I dagsavisens leder 14.februar står dette: Dagsavisen har i en serie artikler belyst endringen av AAP, og har opplysninger om at innstrammingen begynte halvannet år tidligere gjennom et rundskriv som åpnet for en strengere fortolkning. Men Nav har ikke anledning til å stramme inn egen praksis uten hjemmel i lov eller forskrift, etter pålegg fra politisk myndighet.
I samme leder står også dette:

- Sentralt plasserte Nav-ansatte og jurister hevder hardnakket det motsatte av statsråden, at det er blitt sendt ut instrukser om innskjerping, altså en endring, før 1. januar 2018.
- Mye tyder på at da lovendringen ble innført 1. januar 2018, hadde Nav operert med en strammere praksis allerede siden 2016, selv om 1. januar 2018 var datoen som Stortinget hadde gitt sitt samtykke til.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: I Stortinget 12. februar 2019 redegjorde jeg for at Arbeids- og velferdsetatens rundskriv for arbeidsavklaringspenger ble omarbeidet i juni 2016. Dette bidro til en mer presis og konkret beskrivelse av hvordan man skulle forholde seg til vurderingene av rett til arbeidsavklaringspenger utover ordinær stønadsperiode. Direktoratet har opplyst meg om at denne justeringen av rundskrivet ikke innebar noen innskjerping, men en presisering av gjeldende rett på det tidspunktet.
Videre ble det i 2016 foretatt en spesialisering i ytelseslinjen i Arbeids- og velferdsetaten, der forvaltningen av arbeidsavklaringspenger gikk fra å bli behandlet i alle fylker til å bli behandlet i seks enheter. Direktoratet har opplyst at noen av enhetene før dette hadde en mer lempelig fortolkning av bestemmelsen om unntak utover ordinær stønadsperiode enn andre enheter, og at enkelte enheter derfor har kunnet oppleve arbeidet med å sikre at praksis var i tråd med gjeldende regelverk, som en innskjerping. Utover dette er ikke direktoratet kjent med noen endring i praksis og lovforståelsen av bestemmelsen i 2016. Arbeids- og velferdsdirektoratet har ansvar for å tolke, forvalte og iverksette lover med tilhørende forskrifter som Arbeids- og velferdsetaten skal forvalte, herunder folketrygdloven kapittel 11 om arbeidsavklaringspenger. Arbeids- og velferdsdirektoratet skal orientere departementet dersom etaten ønsker å endre praksis på områder som er av prinsipiell betydning og som kan få politiske eller økonomiske konsekvenser. I dette tilfellet vurderte direktoratet at det ikke var behov for å forelegge endringene i rundskriv for departementet.